Procuritas blir ny partner till Proptech Sweden med dotterbolagen Ömangruppen och Axcell Fastighetspartner

Procuritas Capital Investor VII (Procuritas) förvärvar Proptech Sweden AB med dotterbolagen Ömangruppen Svenska AB och Axcell Fastighetspartner AB, två ledande bolag inom inomhusklimat, energieffektivisering och fastighetsförvaltning. Idag står fastigheter för 40% av Sveriges samlade energianvändning och kommande regelverk från EU med krav på åtgärder för minskade utsläpp gör Proptech Sweden till en nyckelspelare i klimatomställningen.

Sedan starten i Växjö 1994 har gruppen vuxit till en ledande aktör inom inomhusklimat och energieffektivisering samt andra fastighetsrelaterade tjänster. Genom 30 lokala kontor och över 300 anställda har bolaget idag verksamhet i hela södra Sverige samt Luleå och Örnsköldsvik. Proptech Sweden agerar som en nära partner till fastighetsägare som vill energieffektivisera eller på andra sätt optimera driften av sin fastighet.

– Vi har haft bra dialog med Procuritas under en lång tid och vet att de är rätt partner när vi nu ska ta nästa steg. Genom vårt nya partnerskap får vi tillgång till kompetens, nätverk och stor erfarenhet från andra tillväxtresor. Tillsammans har vi tagit fram en strategisk plan för vår fortsatta tillväxt och vi är övertygade om att vårt partnerskap kommer utveckla bolaget ytterligare, kommenterar Nina Bremer, vd Proptech Sweden AB.

– Som grundare av Ömangruppen och Axcell ser jag att vi har kommit så långt som vi mäktar med, att nu få ta detta nästa steg tillsammans med Procuritas, och deras djupa kunskap om tillväxtresor, känns som en fantastisk utmaning och möjlighet. Det finns stor potential framåt både med vårt bolag och med nya bolagsförvärv, nu kör vi!, säger Anders Öman, grundare och ordförande, Proptech Sweden AB.

Procuritas ser stora möjligheter för Proptech Sweden inte minst eftersom energieffektivisering av fastigheter är en nyckel i den fortsatta klimatomställningen. Fastigheter står för 40% av Sveriges energiförbrukning och EU:s nya taxonomi kommer ställa fler krav på energibesparande åtgärder.

– Det är lätt att imponeras av den snabba tillväxten hos bolagen inom Proptech Sweden, en tillväxt vi ser kommer att fortsätta med nya EU-krav på klimatomställning och minskad energianvändning. Bolagen har ett tydligt service-DNA vilket visar sig i starka och återkommande kundrelationer. Förbättrat inomhusklimat och energieffektivisering är tydliga trender i fastighetsvärlden och vi ser fram emot vårt partnerskap och att ytterligare öka farten på resan framåt, säger Mattias Feiff, Co-Managing Partner på Procuritas.

Om Procuritas

Procuritas grundades 1986 och har en historia av att investera i och växa framgångsrika företag i Norden. Sedan starten har Procuritas slutfört fler än 50 investeringar och hundratals tilläggsförvärv, vilket har resulterat i attraktiv avkastning för bolagets investerare. Procuritas djupa erfarenhet och operativa expertis gör bolaget till en idealisk partner för företag som vill ta ett omvälvande steg i sin tillväxtresa.

Om Proptech Sweden

PropTech Sweden AB är moderbolag till Ömangruppen Svenska AB och Axcell Fastighetspartner AB, två värderingsstyrda och ägarledda dotterbolag. Huvudkontoret finns i Växjö, men bolagen har verksamhet i hela södra Sverige samt i Luleå och Örnsköldsvik. Kunderna består av stora och små fastighetsägare, industribolag samt offentliga och kommersiella fastighetskunder. Koncernen har över 300 anställda fördelat på fyra regioner.

Mattias Feiff
Co-Managing Partner, Procuritas