OptiGroup tar framgångsrikt in 100 miljoner EUR ytterligare skuldfinansiering från ledande investerare

OptiGroup har tagit in 100 miljoner EUR via en så kallad first lien term loan tap issue i en privat transaktion, i tillägg till nuvarande skuldfinansiering på 425 miljoner EUR (first lien) och 200 miljoner EUR (second lien). Ledande internationella och nordiska institutioner deltog i transaktionen som övertecknades. Det starka intresset är en tydlig indikation på marknadens förtroende för OptiGroups pågående tillväxtresa. Kapitalet kommer att användas för att accelerera tillväxten för koncernen, bland annat genom tilläggsförvärv på den stora och fragmenterade europeiska marknaden för B2B-distribution, vilken uppskattas till ~150 miljarder EUR.

OptiGroup är en ledande europeisk distributör som förser mer än 100 000 B2B-kunder i över 20 länder med anpassade försörjningslösningar. Gruppen har ett brett produkterbjudande inom Medical, Facility & Safety, Packaging Solutions, och Business Supplies.

Finansieringen kommer att ytterligare bidra till OptiGroups ambitiösa mål om att stärka sin position som en ledande europeisk B2B-distributör. Koncernen har gjort flera framgångsrika och synergistiska förvärv, senast med förvärven av Facility Trade Group och MaskeGruppen, två ledande distributörer av sjukvård och facility management produkter i Benelux respektive Norden. OptiGroups M&A-strategi fortsätter att vara framgångsrik. Koncernens pipeline innehåller flera potentiella förvärv inom attraktiva marknadssegment, vilket är i linje med affärsstrategin.

OptiGroup levererade ett stabilt operativt och finansiellt utfall för 2022, vilket resulterade i en omsättning på ~1.7 miljarder EUR och en tillväxt på mer än 20%, varav en organisk tillväxt på ~9%.

“Vi är mycket glada över att ta in denna skuldfinansiering, som kommer att göra det möjligt för oss att ta betydande steg i vår resa för att bli en stark marknadsledare på den mycket attraktiva B2B-distributionsmarknaden i Europa. För vår fortsatta internationalisering och tillväxtfas kommer skuldfinansieringen och stödet från våra ägare att hjälpa oss att driva fortsatt tillväxt, bland annat genom förvärv inom inte minst Medical och Facility & Safety segmenten och Packaging Solutions.” Sören Gaardboe, VD och koncernchef för OptiGroup.

Aktieägarna i OptiGroup, med kontrollerande ägare FSN Capital VI, fortsätter att vara engagerade i bolagets tillväxtresa.

“Sedan FSN Capital VI blev majoritetsägare i OptiGroup i mars 2022 har koncernen visat att de har ett attraktivt produkt- och tjänsteerbjudande till kunder i Europa, vilket har resulterat i en stark finansiell utveckling. Vi är starkt engagerade och arbetar nära OptiGroups ledningsgrupp för att fortsätta koncernens tillväxtresa.” Niclas Thiel, Principal på FSN Capital Partners (investeringsrådgivare till FSN Capital VI).

Transaktionen leddes av Jefferies, JP Morgan, Danske Bank (lead joint bookrunners och lead arrangers) och Baker McKenzie (legal).

För ytterligare information, kontakta:
Sören Gaardboe, VD och koncernchef, OptiGroup, soren.gaardboe@optigroup.com
Stefan Sikander, Corporate Communication Director, OptiGroup, stefan.sikander@optigroup.com

Om OptiGroup
OptiGroup, med en nettoomsättning på cirka 1,7 miljarder EUR och mer än 2 000 anställda, är en ledande europeisk distributionskoncern. Bolagen inom OptiGroup förser mer än 105 000 B2B-kunder främst inom städ & facility management, hotell & restaurang, hälso- & sjukvård, tillverkande industri och den grafiska sektorn med produkter och kundanpassade försörjningslösningar som förbättrar effektiviteten och bidrar till en mer framgångsrik verksamhet. OptiGroups huvudkontor ligger i Göteborg. För mer information, besök www.optigroup.com.