Öppet brev till MTR Express

Idag har jag skrivit ett öppet brev till MTR Express som nyligen gick ut med nyheten att de nu samarbetar med Uber. Syftet med brevet är att jag vill ställa frågan till MTR Express om de anser att det är hållbart att samarbeta med ett företag som inte tar ansvar för att betala skatt, arbetsgivaravgift eller moms.

Till Johan Söör

Vi har upplevt MTR Express som ett ansvarsfullt företag, inte minst i och med er ambitiösa miljöpolicy. Den går ju också hand i hand med MTR:s övergripande hållbarhetsarbete som vi har läst om på er hemsida. I detta hållbarhetsarbete läser vi också att ni vill vara förebilder för andra, både genom era ambitioner och era handlingar.

Därför blev vi förvånade när vi såg att ni nu samarbetar med ett företag som varken har en hållbar eller etisk affärsmodell. Ett företag som inte borde tjäna som förebild för seriösa aktörer i samhället. Vi talar förstås om ert samarbete med Uber som vi bland annat har läst om i Dagens Industri och i mejlutskick.

Affärsmodellen för en av Ubers tjänster – UberPOP – går ut på att undvika skatter, ansvar och lagstiftning. Till att börja med anställer de inte sina förare. Därför informerar inte Uber Skatteverket om vilka utbetalningar som görs till chaufförerna. Allt ansvar för att betala skatt, arbetsgivaravgift och moms vilar på den enskilda föraren. Samtidigt är lönerna så låga för UberPOPs chaufförer att det inte går tjäna pengar på tjänsten om man betalar skatt. Detta har Ubers förare vittnat om för bland annat SR och SVT. Tidigare i år dömdes också en UberPOP-förare i Svea hovrätt för att ha ägnat sig åt olaglig taxiverksamhet.

Att Uber har klassificerats som svarttaxi av Transportstyrelsen, att Dagens Industri tidigare har visat att Uber struntar i förarkontroller, eller att UberPOP-förare dömts för avsaknad av giltiga behörigheter är viktiga argument för varför man inte ska använda tjänsten, men alltså inte det viktigaste. Den viktigaste anledningen är att Uber genom sin affärsmodell sviker både sina förare som utsätts för risker, och samhället genom att undanhålla skatter.

Vi har en fråga till MTR Express: Är det hållbart att inte ta ansvar för att betala skatt? Är det sådana förebilder ni vill vara?