Nya omsättningsrekord för Nordic Growth Market

En fortsatt stark marknad gav nya handelsrekord under första halvåret 2021 för Nordic Growth Market. Omsättningen på tillväxtmarknaden NGM Nordic SME steg med hela 165 procent. De tre mest handlade bolagen var Fortnox, Metacon och Quickbit.

NGM Nordic SME noterade handelsrekord med 21 miljarder kronor i omsättning under första halvåret, en ökning med hela 165 procent. De tre mest handlade bolagen var Fortnox, Metacon och Quickbit. Omsättningen för NGM som helhet ökade med 27 procent och uppgick till 50 miljarder kronor. 9 nya bolag listades på tillväxtmarknaden NGM Nordic SME. Omsättningen för ETP:er var 27 miljarder kronor. Mest omsatta bolag var Tesla, Maersk och Vestas Wind Systems. Under första halvåret lanserades parallellnotering på Börse Stuttgart och NGM annonserade lanseringen av PepMarket, ett nytt handelssegment med veckovis handel.

Nedan följer ett sammandrag av utvecklingen på Nordic Growth Market för första halvåret 2021:

• Den totala omsättningen var 49,7 miljarder SEK (+27 %) och antal avslut uppgick till 2,9 miljoner (+78 %).
  • NGM Nordic SME:s omsättning var 20,9 miljarder SEK (+165 %) och antal avslut uppgick till 2,1 miljoner (+168 %).
  • Omsättningen för ETP:er var 27,2 miljarder SEK och antal avslut var drygt 828 000 (+2 %). Tesla, Maersk och Vestas Wind Systems var mest omsatta bolag.
  • Omsättningen inom alternativa investeringsfonder, AIF:er, ökade med 25%. Nordic Growth Market är fortsatt marknadsledande inom detta segment.
  • Rekord i antal noterade instrument med 27 596  instrument (+13 %).

”Första halvåret 2021 har präglats av fortsatt hög marknadsaktivitet. För Nordic Growth Market har det inneburit nya handelsrekord och Nordic SME hade en omsättningstillväxt på hela 165 procent och vi har en fortsatt stark pipeline av noteringar. Att fler bolag väljer NGM tror vi beror på att vi kontinuerligt utvecklar vårt erbjudande för att bli den bästa och mest innovativa partnern för tillväxtbolag, nu senast med möjligheten till parallellnotering i Tyskland samt den kommande lanseringen av PepMarket”, säger Magdalena Hartman, VD Nordic Growth Market.

För ytterligare information kontakta:
Magdalena Hartman, VD, Nordic Growth Market,
e-post:  magdalena.hartman@ngm.se