Pressmeddelande

Ny kartläggning över svensk handel – svenskarna minskade sin konsumtion med 20 procent i januari

Publicerad

Januari har länge ansetts vara en dålig månad för svensk handel. Nu visar belöningsappen Wrapp i detalj hur “dålig” januari handeln faktiskt har varit, samt vart svenskarna har valt att lägga sina pengar. Wrapp är en belöningsapp som kopplas till användarens bankkort och kartläggningen är baserad på miljontals banktransaktioner.

Wrapps kartläggning visar att vi i december månad handlade för 11 000 kronor, i januari däremot handlade vi enbart för 8900 kronor, det vill säga ett tapp på 2100 kronor (-20%).

Det är främst barnprodukter, teknikprylar och kläder vi sparar in på. Exempelvis har vi handlat 53% mindre av barnprodukter i januari, jämfört med december. Wrapp Market Share Index visar även att BR Leksaker och Babyproffsen har ökat sina relativa marknadsandel med 4% respektive 2% under samma period.

Rusningen efter teknikprylar har stannat av efter en intensiv julhandel och faller med 28% under januari. Intressant nog tappar Elgiganten marknadsandelar under januari, motsvarande 10%. Dessutom minskar vårt klädkonto med 25% i januari.

Trots att vi övergripande har minskat vår konsumtion på alla fronter, är matvaruhandlare och resaktörerna vinnarna av januari handeln. Vi har nämligen ökat vårt resekonto med 46% och vårt matvarukonto med 12% i januari. Ving och Ryanair är några av de som har ökat sina marknadsandelar i januari. Har svenskarna tröttnat på vintermörkret?

 – Wrapp sitter på unik data när det gäller våra användares köpbeteende och kan genom våra användare visa hur det går för svensk handel i stort. Det är dock viktigt för oss att påpeka att vi alltid agerar utifrån användarens bästa intresse. Tex genom att använda deras data för att anpassa och skräddarsy erbjudanden som passar just dem och deras preferenser, säger Aage Reerslev, medgrundare och vd på Wrapp.
Vidare information:

I december lanserade Wrapp det unika indexet, Wrapp Market Share Index, ett index som visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag, varumärken och branscher, helt transparent och i realtid. (Observera att alla siffror i indexet är från den 6 februari 2016 kl 10.00.) För mer info om kartläggningen samt vilka företag och varumärken som vann mest marknadsandelar i januari, var god följ länken.

Annons