Lidl Sverige inför branschledande krav på kaffe, te, kakao, palmolja och ägg

Lidl Sverige inför mer långtgående hållbarhetskrav för inköp av kaffe, te, kakao, palmolja och ägg som råvara i Lidl Sveriges egna märkesvaror. Detta är ett branschledande strategibeslut av Lidl Sverige som följer den inslagna väg där Lidl redan idag säljer bland annat endast ägg från frigående höns och all fryst vildfångad fisk är MSC-märkt.

För Lidl Sverige är det viktigt att bidra till en mer hållbar och ansvarsfull odling av råvaror. Både för att säkra livsmedelsproduktionen för framtida generationer och för att möta kundernas önskemål.

Att bidra till mer hållbart producerade råvaror är ett viktigt steg för oss att erbjuda våra kunder ett mer hållbart sortiment. Som stor aktör i livsmedelsbranschen har vi både ansvar men också goda möjligheter att vara med och påverka. De nya riktlinjerna gäller alla våra egna märkesvaror, både svenska och internationella, säger Katarina Rosenqvist, hållbarhetschef, Lidl Sverige.

Ungefär 85 % av antalet artiklar i Lidls sortiment är egna märkesvaror. Under de kommande veckorna lyfter Lidl hållbarhet i butikerna med fokus på Fairtrade, MSC, ekologiskt och UTZ.

Vi vill uppmärksamma konsumenterna på vårt hållbara utbud. Under förra året hade vi en försäljningsökning på 60 % inom ekologiskt, säger Katarina Rosenqvist.

Dessutom – 100 % ägg från frigående höns, även som ingrediens, i december 2016
Sedan tre år tillbaka kommer alla ägg som säljs på Lidl från frigående höns. Under 2016 kommer även alla produkter där ägg ingår som ingrediens att ställas om till att innehålla ägg från frigående höns.

100 % certifierade produkter – med start under 2016
Alla egna märkesvaror som innehåller kaffe, te, kakao och palmolja ska framöver vara godkända enligt någon av certifieringarna Fairtrade, UTZ, Rainforest Alliance, en ekologisk certifiering alternativt RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil) beroende på råvara. Det första steget tas nu och arbetet är beräknat genomfört till senast 2020 enligt denna tidsplan:

100% certifierad kakao i december 2016
Alla Lidls egna märkesvaror som innehåller kakao ska senast i slutet av 2016 vara producerade med kakao från certifierade odlingar*.

100% certifierat kaffe i december 2017
Alla Lidls egna märkesvaror inom kaffe ska senast i slutet av 2017 vara producerade med kaffe från certifierade odlingar*.

100% certifierat te i december 2018
Alla Lidls egna märkesvaror i te-sortimentet som är svart, grönt och rooibos ska senast i slutet av 2018 vara producerade med te från certifierade odlingar*.

100% segregerad palmolja i december 2020
I Sverige är alla Lidls egna svenska märkesvaror certifierade enligt RSPOs kriterier sedan i januari 2014. Lidl internationellt är sedan 2013 medlemmar i organisationen RSPO för att bidra till en mer hållbar odling av palmolja. Arbetet pågår nu för att alla egna märkesvaror som innehåller palmolja oavsett var de produceras ska komma från certifierade odlingar och vara producerad enligt RSPOs standard för segregerad (spårbar) palmolja senast i slutet av 2020.

* Med certifierad odling menas att odlingen är kontrollerad och certifierad enligt någon av följande oberoende certifieringar; Fairtrade, UTZ, Rainforest Alliance eller en ekologisk certifiering.

Bifogat material:

Bild på Katarina Rosenqvist, Hållbarhetschef Lidl Sverige