Lever du på gränsen med din ekonomi?

Har du som många svenskar levt precis på eller strax under gränsen för vad din ekonomi tål?

Kanske har du levt på ett sätt som inte tålde några förändrade förutsättningar och blivit påverkad av den rådande pandemin.

Gör en utvärdering och hitta vägar att spara pengar

Det finns mängder att sätt att dra ner på kostnader och med tungan rätt i mun så kan flera tusenlappar sparas per månad. Något som kan komma att påverka dig både på kortsiktig tid men också långsiktigt. Har du tagit dessa steg?

• Krediter och lån.

• Det kanske säger sig självt men om du har lån på banken, se över om du kan få en bättre ränta på den. Antingen genom att binda räntan eller helt enkelt byta bank kan du få ner lånekostnaden. Försök dock att ha minst samma amortering då du ju vill bli av med lånet med tiden.

Har du många krediter på olika ställen så är det nu dags att se över vad den faktiska kostnaden är, många krediter har idag skyhöga räntekostnader så försök samla dem på ett och samma ställe, helst med så låg ränta som möjligt förstås. Gör dig av med onödiga krediter om du kan.

• Se över dina tillgångar.

• Äger du mer än nödvändigt? Kanske har ni två bilar i hushållet när ni EGENTLIGEN kan klara er på en? Se över vad den faktiska kostnaden är per bil, bensin, skatter och försäkringar samt jämför detta med vad det kostar om en av er åker kollektivt till och från jobbet istället.

Visst, det är en omställning som kan kännas svår men med handen på hjärtat, klarar ni er inte på en bil för att få vardagen att fungera? Ni kan både spara tusenlappar men också få in ett extra tillskott genom att sälja av ena bilen. Det gäller också om ni säljer av andra materiella ting som inte är strikt nödvändiga i hushållet.

• Börja “bargain hunta”

• Leta efter och fokusera på “billiga prylar” och välj rabatterade saker när det ska handlas. På sidor där du kan få en

rabattkod för saker du handlar på nätet kan du spara en hel del. Även matvaror kan inhandlas billigare på nätet och det finns matbutiker med lägre priser man kan fokusera sitt inhandlande från. Anpassa recepten på dina rätter till produkter du kan få billigare.

• Glöm inte dina löpande räkningar

• Vad har du för räkningar? Kan du dra ner på en del av dem? Kanske du har prenumerationer du kan leva utan ett tag? Eller kanske du kan skippa Netflix i några månader? Elbolag, försäkringar, tv-paket m.m. är några av de saker som man kan se över. NÅNSTANS kan man dra ner, även om det blir tillfälligt.