Konsumenttrender driver den nya prenumerationsekonomin framåt

I takt med att tekniken fortsätter att utvecklas så förändras svenskarnas vanor. En ny trend av prenumerationer blir allt vanligare bland flera branscher. Idag håller det på att ske ett skifte från den traditionella transaktionsmodellen till en prenumerationsmodell.

Detta fenomen kallas för ”den nya prenumerationsekonomin”. Företag som exempelvis Netflix och Spotify har varit några av de främsta drivkrafterna bakom den nya ekonomin. Dessa företag har förändrat sättet som företag levererar produkter och tjänster på till konsumenten. Deras fokus på konsumenten handlar inte bara om god kundservice utan om en enorm lönsamhet som är relevant för nästan alla branscher.

Med allt fler företag som erbjuder prenumerationstjänster, blir det också svårare att hitta rätt på marknaden. Allt fler svenskar har därför upptäckt fördelarna med att använda sig av jämförelsesajter som Prenumeration.online och Prenumeration.se för att jämföra mellan olika prenumerationer och abonnemang.

• Den växande populariteten av olika prenumerationstjänster har lett till mycket hård konkurrens på marknaden. Det erbjuder samtidigt flera nya möjligheter för såväl konsumenter som företag. Dilemmat för många konsumenter är att det finns så många olika prenumerationer att välja mellan där ute – och det är tidskrävande att undersöka var och en av dessa. Detta är därför en god idé att ta hjälp av en jämförelsesajt för att göra det enklare att leta upp favoritprenumerationen, säger pressansvarig på Prenumeration.online

Vad är en prenumeration?

En prenumeration är ett avtal mellan ett företag och en kund som löpande görs mot betalning. En tjänst eller en vara betalas under den aktuella perioden. Vanligtvis förnyas prenumerationer varje månad, men du kan också ha en prenumeration som förnyas varje vecka, kvartalsvis eller årligen. Perioden beror på vad behovet är. När det kommer till prenumerationer kan du vanligtvis välja hur ofta du vill betala. Det är oftast billigast att göra betalningen i större delar – till exempel en gång om året.

Prenumerationsmodellen sparar inte bara tid utan ökar också flexibiliteten – inte bara för företaget utan också för konsumenten. Det enda som konsumenten behöver oroa sig för är att beställa produkten i första hand. Men efter att ha skrivit in sin information en gång kan konsumenten luta sig tillbaka och njuta av direkt leverans till dörren utan krångel.

Växande internethandel

Det ökande antalet prenumerationstjänster har också mycket att göra med att svenskarnas shoppingvanor digitaliseras i större utsträckning. Fler och fler svenskar har smartphones, vilket gör det enkelt och snabbt att handla via till exempel appar. Eftersom konsumenten är online och lätt kan spåras är det också mycket lättare att rikta in prenumerationserbjudanden till konsumenten. Med billiga eller kostnadsfria testperioder kan konsumenten enkelt bli abonnent på en tjänst med några få klick, och genom att erbjuda enklare uppsägningsalternativ kan företag locka fler konsumenter till att pröva en prenumeration.

info@prenumeration.online