Har samlat tiotusentals elkunder i ny elkoncern

Från blygsam startup till succé: Elentreprenören Thommy Stenvik har uppnått äventyrliga resultat med sina satsningar. Nu nosar han på nya marknader.

Annonce

Stenvik Power Group är en norsk elkoncern som består av två stora elföretag och flera dotterbolag. Koncernen startades av den svenska entreprenören Thommy Stenvik i 2015 och levererar idag el till tiotusentals kunder.

Investerade en halv miljon ur egen ficka

Stenvik Power Group hade en relativt blygsam start: Thommy Stenvik investerade 500 000 NOK av privata medel och anlitade en chef och en kundservicemedarbetare.

– Jag trodde på möjligheterna på den norska elmarknaden och ville satsa för att se vad man kunde uppnå, berättar Stenvik.

Tre kollegor blev snabbt fler och idag ockuperar elkoncernen tre våningar i moderna kontorslokaler i Oslo. Stenvik säger att målet är inte bara att bli ledande i Norge när det gäller pris, el och kundservice, utan även att koras till Norges bästa arbetsplats.

Omsatte för en kvarts miljard om året efter två år

Stenvik berättar att han stött på ett kraftigt motstånd som ett oberoende elföretag i Norge. Det var delvis anledningen till att han ville ha sina två NVE-certifierade företag under en elkoncern, tillsammans med dotterbolagen han är delägare i.

– På så sätt fick vi fler resurser till alla företagen och samtidigt fler ben att stå på. Det visade sig bli en stor succé. Tillsammans omsatte vi för en kvarts miljard norska kronor om året efter bara två år, och upplever fortfarande stor framgång både i Norge och Sverige, berättar han.

Läs också: Thommy Stenviks råd om hur man lyckas med sin företagssatsning

På väg att bli en nordisk koncern

Stenvik Power Group har ambitioner om att satsa vidare i Norden, och är i process att etablera sig i Finland. Stenvik menar att elbranschen har förändrats mycket bara sedan han började.

– Marknaden var mycket mer stängd förr, men vi har sett en stor ändring den sista tiden. Större öppenhet är bra för dagens unga entreprenörer, och elkunderna är givetvis väl bekanta med den ökade konkurrensen, säger Stenvik.

Medan andra satsar på privatkunder har Stenvik en annan marknad i kikaren. Stenvik Power Group säljer endast el till norska företag, och Stenvik säger själv att de är bra på att pressa ner elpriserna.

– Jag vill att vi ska vara bäst i Norden på det vi sysslar med. Detta gäller naturligtvis primärt för elleveransen, men även för kundservicen vi tillhandahåller, säger Stenvik.

Trivsel är nyckeln till framgång

Vad är egentligen nyckeln till framgång?

– Framgång och nöjda kunder startar först och främst med nöjda anställda. Därför ser jag alltid till att alla anställda har en bra och tillfredsställande arbetsmiljö, berättar Stenvik.

Han berättar om händelserika firmafester, teambuilding-kvällar och några helt nya elsparkcyklar som han stolt visar upp på företagets kontor:

– Det är den senaste elsparkcykeln som alla bloggare pratar om, ler Stenvik. – De är kanske inte så användbara på kontoret, men de för mycket liv! De anställda kan använda dem så mycket de vill, och många använder dem till och från jobbet.

Trivs bäst som entreprenör

Stenvik har ingen fast roll på golvet hos Stenvik Power Group. Han tycker bättre om att se sig själv som entreprenör och företagare än den som driver verksamheten. Den dagliga driften överlåter han till ett engagerat team av duktiga medarbetare.

– Jag är lyckligt lottad som har så många bra människor omkring mig. Utan dem hade inte elkoncernen Stenvik Power Group existerat, säger Stenvik.

–  När omsättningen ökar och företaget upplever att de får fotfäste vill jag skicka skutan vidare på egen hand. Jag är alltid ute efter nästa utmaning och trivs väldigt bra i rollen som entreprenör, säger han.

Och på frågan vad entreprenörskap betyder för Stenvik, svarar han:

– För varje företag och verksamhet som grundas banar vi väg för unga entreprenörer som vill sätta sin prägel på näringslivet. Man kommer ingenstans genom att bara bry sig om sina egna företag. Vi måste trotsa fördomarna och bryta gränser. På så sätt blir vägen lite enklare för de som kommer efter oss, avslutar Stenvik.