Guldmedalj i EcoVadis globala ESG-mätning – dormakaba får guldranking för engagemang och framsteg inom hållbar utveckling.

dormakaba, en ledande global leverantör av accesslösningar, har bedömts med guldranking av EcoVadis, världens största leverantör av rankingtjänster inom CSR arbete. Det innebär att dormakaba rankas bland de högsta fem procenten av mer än 100 000 utvärderade företag världen över. Dessutom ökade dormakaba sina CDP-poäng (Carbon Disclosure Project) från B till A i slutet av 2022. Med detta resultat ligger dormakaba långt över det globala genomsnittet på över 18 700 bedömda företag.

dormakaba ingår i EcoVadis Leadership Band och anses därmed vara ett ledande exempel för att aktivt jobba med hållbarhetsfrågor. EcoVadis ranking-undersökning baserar sig på ett omfattande frågebatteri om bl.a. miljö, anställningsförhållanden, mänskliga rättigheter, rättvisa affärsmetoder och ansvarsfull och hållbar upphandling. Jämfört med andra aktörer i branschen presterade dormakaba särskilt starka resultat inom områdena arbete och mänskliga rättigheter (top 2%) och hållbar upphandling (top 6%). dormakabas guldmedalj är ett viktigt budskap till kunder som vill samarbeta med bolag som kan redovisa erkänt höga betyg inom hållbarhetsarbetet.

Den allmännyttiga organisationen CDP erbjuder investerare, företag, städer, länder och regioner ett globalt system för utvärderingen av deras miljöredovisning. Inom affärsvärlden betraktas CPD som en ledande aktör inom miljörapportering som baserar sig på en av de mest omfattande globala datainsamlingar kring företags och städers insatser inom miljöområdet.

dormakabas A-score leadership ranking är ett resultat av bolagets insatser inom Energy Management och reducering av koldioxidutsläpp. Bland annat har det gjorts betydande investeringar för att uppnå ökad energieffektivitet i driften, på produkter, inom den kompletta verksamheten samt i form av ökat inköp -och ökad produktion av grön el. Som ett exempel meddelade dormakaba i januari 2023 att bolaget driver sin tillverkningsanläggning i Indien med hjälp av solenergi. Med sin CDP-Score har dormakaba dessutom positionerat sig som en ledande aktör inom hållbarhetsområdet på den globala marknaden för accesslösningar.

"Vi är mycket glada över att CDP och EcoVadis har rankat dormakaba så högt. Den här typen av ESG (Economic Social Governance) utvärderingar och -ratings ger oss ett kvitto på våra ökade investeringar och framsteg inom hållbarhet. Med dormakabas globala strategi Shape4Growth har vi förbundit oss till ett branschledande hållbarhetskoncept med över 30 ambitiösa ESG-mål. Det är inspirerande att se de framsteg vi gör inom flera områden, såsom cirkulär ekonomi, mångfald och inkludering, och mer rigorösa leverantörsbedömningar”, säger Stephanie Ossenbach, Group Sustainability Officer i dormakaba.

I november 2022 uppnådde dormakaba även Prime Status inom ISS ESG Corporate Rating. Under räkenskapsåret 2021/22 har dormakabas MSCI-betyg ökat från A till AA, vilket tyder på att dormakaba är en av branschledarna inom hantering av de viktigaste ESG-riskerna och möjligheterna.

Global

Patrick Lehn, Senior Manager Extern kommunikation / Pressansvarig

patrick.lehn@dormakaba.com

Region Norden och Baltikum

Inga Hedman, Head of Marketing Communications Scanbalt

Tel: +46(0) 702097620

Mail: inga.hedman@dormakaba.com

Om dormakaba

dormakaba är en ledande leverantör på världsmarknaden för accesslösningar. Bolaget har återuppfunnit innebörden av access och sätter nya branschstandarder för intelligenta system och hållbara lösningar för fastighetens hela livscykel. Med ca.16 000 medarbetare och en stark kompetensbas världen över stöttar dormkaba kunder i över 130 länder. Produkter, lösningar och tjänster är utvecklade för att enkelt integreras i fastigheters ekosystem och skapar säkra och hållbara platser där människor kan röra sig sömlöst.

dormakaba är noterad vid SIX Swiss Exchange och har sitt huvudkontor i Rümlang nära Zürich (Schweiz) och omsatte 2.8 milliarder CHF under verksamhetsåret 2020/21.

Norden och Baltikum tillhör regionen Scanbalt som har ett eget utvecklingscenter. Utöver det har dormkaba regionala säljkontor i Sverige (Stockholm, Eskilstuna, Malmö), Danmark (Köpenhamn), Norge (Oslo, Drammen) och Finland (Helsingfors). Regionen betjänas utifrån det eurpeiska centrallagret i Wuppertal (Tyskland), samt lokallager i Drammen och Eskilstuna.

Mer information på www.dormakaba.com.