Grön stororder till svenska Climeon

Italienska Fincantieri, världsledande inom skeppskonstruktion, har valt svenska Climeons revolutionerande värmekraftssystem Climeon Ocean för energieffektivisering till nya kryssningsfartyg. Det italienska varvet har köpt sex stycken Climeon Ocean™ 450M system som kommer bli installerade på kommande kryssningsfartyg. Den totala kapaciteten på alla fartyg är upp till 2,7 MW. Fincantieri är det första varvet i världen att installera den miljövänliga lösningen Climeon Ocean på kryssningsfartyg.

– På Fincantieri strävar vi ständigt efter att förbättra vår design för att försäkra oss om att vi maximerar det värde vi sedan levererar till våra kunder. Samarbetet med Climeon är ett sätt för oss att leverera en ännu renare och energieffektiv lösning, säger Fabrizio Cafagna, ansvarig för ”Basic Design” på Fincantieris Merchant Ship Business Unit.

Svensktillverkade Climeon Ocean är en värmekraftslösning som genererar 100% miljövänlig el från kylvattnet av motorn på ett fartyg, till exempel. Konfigurationen optimerar energieffektiviseringen och användandet av rest-värme från fartyget. Något som resulterar i reducerad bränslekonsumtion och i slutändan reducerade koldioxidutsläpp.

– Vi är mycket nöjda att Fincantieri, en av världens största fartygskonstruktörer och byggare, har valt Climeon för deras kommande kryssningsfartyg. Denna stora order visar återigen det starka business case och den stora miljövinst som finns för våra kunder, säger Thomas Öström, VD och grundare av Climeon.

– För Climeon är denna order ett stort steg in i den viktiga kryssningsfartygsbranschen, säger Johan Larsson, ansvarig för den marina marknaden på Climeon. Energi och miljömässiga besparingar är viktiga faktorer för branschens framtid och vi ser därför ett stort intresse för vår lösning.

Climeon Ocean är baserad på en banbrytande och prisbelönt ny teknik som konverterar varmt vatten till 100% miljövänlig el. Med dess stora energi- och kostnadsbesparingar har lösningen genererat ett stort intresse både för marina och landbaserade tillämpning. 2015 tilldelades Climeon bland annat Frost and Sullivans ”Technology Innovation Award” som bästa lösningen för återvinning av rest-värme på den marina marknaden. I april 2016 hamnade företaget på prestigefyllda ”33-listan” för andra året i rad, här listas de ”hetaste” unga svenska teknikföretagen av tidningarna Affärsvärlden och Nyteknik.

Leveransen av ovan Climeon Ocean system startar 2017.