Grekiska grill & bar är Årets Franchisekedja 2021

Grekiska grill & bar har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, ”Årets Nytänkare”, ”Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och pristagare har haft olika utmaningar och prövningar under det senaste året. Men gemensamt är att de alla visat prov på snabbhet, flexibilitet och stor kundorientering i omställningen av svenskt näringsliv, säger Johan Martinsson, vd Svenska Franchise Föreningen.

Grekiska grill & bar får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2021 med motiveringen:

”Pandemin har påverkat våra finalister på olika sätt men alla tre har haft framgång även i dessa tider. Att hitta nya vägar för att utveckla affären tillsammans sina franchisetagare under pandemin var en självklarhet. Vår vinnare ger aldrig upp och är alltid på jakt efter förbättringar och det kännetecknar en framgångsrik franchisekedja. Vår vinnare har alltid sökt efter de bästa lösningarna och har ingen prestige i att erkänna fel utan man väljer då att göra om och göra rätt. De har även varit föregångare i samhällsfrågor vilket har gett dem extra uppmärksamhet inte minst i jurygruppen. Vinnaren är definitivt värdig detta pris som föregångare och nytänkare inom kedjedrift.”

Övriga pristagare på Svenska Franchisegalan 2021:

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Svante Olsson, McDonalds Uddevalla, Munkedal, Stenungsund och Trollhättan

”Årets franchisetagare har under pandemin 2020 valt att gasa i stället för att bromsa. Han har genomfört kontinuerliga förbättringar och gjort omfattande investeringar, satsat på att utveckla medarbetare samt aktivt stöttat andra franchisekollegor och varit bollplank till franchisegivaren. Han har haft ett enastående resultat trots att verksamheten bedrivs dels nära den norska gränsen, dels i ett stort handelsområde.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med Nordea) – Fogarolli

”Att bygga Framtidens Franchise kräver kreativitet, målmedvetenhet, långsiktighet, uthållighet och mod. Särskilt när man huvudsakligen verkar i länder där marknaden synes mättad på fysiska platser där kunden redan kan köpa vinnarens produkt och i synnerhet då kunden i regel har en bestämd personlig uppfattning om vad som är bra respektive dåligt. Nytänkandet med mobila försäljningsställen innebär en lägre investering för franchisetagare, vilket skapar fler entreprenörer och arbetstillfällen i olika former. Vinnarens service är inte bara fantastisk och flott, den utförs med ett leende på läpparna.

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Hemmakväll

”Vinnaren är en franchisekedja som har genomgått en förändring och transformation av sitt koncept som inom sin och många andra branscher saknar motstycke. Kedjan har fått se mer än halva sin omsättning försvinna under en relativt kort tid genom externa faktorer som de inte kunnat påverka. Med ett envist och progressivt sätt att tänka och en inställning som tydligt visar på nytänkande har de genom en nästintill total omställning av sitt koncept inte bara överlevt, utan de har tillsammans med sina franchisetagare utvecklat sitt koncept till en kedja som nu fortsätter sin expansion, allt detta kombinerat med en stark framtidstro.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med TBS Mediabyrå) – Apoteksgruppen

”Genom normbrytande reklam i sin kategori har årets vinnare tagit tillvara och lyft sin ursprungliga expertis inhouse. Man har involverat franchisetagarna och medarbetarna i sin marknadsföring i reklam, kampanjer, sociala medier där det kreativa uttrycket givit imponerande och mätbara resultat.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Olof Stenmark, Intersport

”Kommunikationen har ökat och avståndet mellan centrala funktioner och butiker har minskat under ledning av denna CFO. Årets CFO tar med sig insikter från franchisetagarna för att förbättra interna processer. Han bidrar till kostnadsbesparingar och ger ett uppskattat mervärde till franchisebutikerna.”

”Årets Nytänkare” (delas ut i samarbete med Aspia) – Lifvs

”För tio år sedan nåddes den punkt globalt som vi i Sverige passerade på 30-talet, nämligen att fler människor nu bor i städer än på landsbygden. Betyder det att små samhällen sakta måste dö ut på grund av bristande service och infrastruktur? Inte om du frågar denna kandidat till årets nytänkare, som med smarta och lättillgängliga tekniska lösningar lyckats tilltala franchisetagare i alla åldrar att hålla landsbygden vid liv.”

För mer information:

Johan Martinsson, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0708-93 66 50. E-post: johan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att franchising bedrivs på ett klanderfritt sätt. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.