Fler än fyra av tio svenska företag saknar försäkring mot it-relaterade hot, enligt ny undersökning från FICO

De flesta svenska företagen i FICO och Ovums undersökning menar att försäkringsbranschen måste bli bättre på att förklara prissättningen för cyberförsäkringar

Stockholm — 31 maj, 2017

Höjdpunkter:

• 44 procent av svenska IT-chefer uppger att deras företag helt saknar försäkring mot it-relaterade hot, jämfört med 40 procent bland företag i andra länder i undersökningen
  • Endast 12 procent av de svenska företagen i undersökningen har en försäkring som täcker alla företagets it-risker
  • 84 procent av de tillfrågade i Sverige uppgav att försäkringsbolagen måste bli bättre på att förklara hur de prissätter risker
  • På uppdrag av FICO genomförde Ovum intervjuer med säkerhetsansvariga på 350 företag i bland annat Sverige, Finland och Norge

Svenska företag skyddar sig i större utsträckning än tidigare med cyberförsäkringar, försäkringar som skyddar mot it-relaterade hot och förflyttar den finansiella risken av ett dataintrång till försäkraren. Trots det saknar fortfarande närmare fyra av tio svenska företag en sådan försäkring. I en ny undersökning från Ovum, utförd på uppdrag av det Silicon Valley-baserade analysföretaget FICO, framkommer det att även bland de företag som har försäkring är det bara 12 procent som uppger att de har en cyberförsäkring som täcker alla risker man står inför.

FICO anordnar en Tweet Chat om undersökningen tillsammans med Ovum den 1a juni klockan 17:00 CET. Delta gärna genom hashtaggen: #cybertrends

Trots att en majoritet av företagen i undersökningen har cyberförsäkring uppger de flesta att riskbedömningsprocessen som försäkringsbolagen använder måste förbättras. Endast 16 procent av de tillfrågade tycker att deras försäkringspremie ger en bra bild av de faktiska riskerna. Närmare 22 procent uppger istället att de tyckte att riskbedömningen inte ger en rättvisande bild av företagets risker, och 4 procent sa att de inte visste hur deras försäkring är prissatt.

“Dataskyddsförordningen GDPR kommer att medföra högre böter vid ett eventuellt dataintrång, vilket har direkt påverkan på svenska företag. Ett sätt att minska risken är genom en heltäckande försäkring för it-säkerhet. Utan en sådan kommer företagen att lida ännu mer vid ett eventuellt intrång. Samtidigt måste också försäkringsbranschen göra mer för att uppmuntra transparens och hjälpa företagen att förstå hur de prissatt riskerna och vad som kan göras för att minska premierna”, säger Dylan Jones, Country Manager för Norden och Baltikum på FICO.

Ovum genomförde undersökningen på uppdrag av FICO genom telefonintervjuer med 350 it-chefer och säkerhetsansvariga i Sverige, Norge, Finland, USA, Kanada, och Storbritannien. Telefonintervjuerna genomfördes under mars och april 2017. De tillfrågade representerade företag inom finansbranschen, telekombranschen, samt inom sjukvård, e-handel och bredbandsleverantörer.

För mer information, läs gärna vår white paper: http://www.fico.com/en/latest-thinking/white-paper/what-the-c-suite-needs-to-know-about-cyber-readiness

About FICO

FICO (NYSE: FICO) powers decisions that help people and businesses around the world prosper. Founded in 1956 and based in Silicon Valley, the company is a pioneer in the use of predictive analytics and data science to improve operational decisions. FICO holds more than 170 US and foreign patents on technologies that increase profitability, customer satisfaction and growth for businesses in financial services, telecommunications, health care, retail and many other industries. Using FICO solutions, businesses in more than 100 countries do everything from protecting 2.6 billion payment cards from fraud, to helping people get credit, to ensuring that millions of airplanes and rental cars are in the right place at the right time.

Learn more at http://www.fico.com

FICO is a registered trademark of Fair Isaac Corporation in the U.S. and other countries.

About Ovum
Ovum is a market-leading research and consulting firm focused on helping digital service providers and their vendor partners thrive in the connected digital economy. Through its 150 analysts worldwide, it offers expert analysis and strategic insight across the IT, telecoms, and media industries. Founded in 1985, Ovum has one of the most experienced analyst teams in the industry and is a respected source of guidance for technology business leaders, CIOs, vendors, service providers, and regulators looking for comprehensive, accurate, and insightful market data, research, and consulting. With 23 offices across six continents, Ovum offers a truly global perspective on technology and media markets and provides thousands of clients with insight including workflow tools, forecasts, surveys, market assessments, technology audits, and opinion.

Ovum is part of the Business Intelligence Division of Informa plc, a leading business intelligence, academic publishing, knowledge and events group listed on the London Stock Exchange. https://ovum.informa.com/

Contacts:

Media: