Få känner till att prostatacancer är vanligaste cancersjukdomen

Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom, vanligare än bröstcancer och lungcancer. Det vill Mustaschkampen ska bli allmänt känt. Få vet att 27 män varje dag får diagnosen prostatacancer. Det blir 833 män varje månad eller 10 000 män varje år. Sammantaget lever nästan 100 000 män med diagnosen. Var sjunde man i Sverige får prostatacancer före 75 års ålder.

Under de senaste 30 åren har en dramatisk förändring ägt rum. Antalet män som lever med diagnosen har vuxit från 20 000 år 1980 till nästan 100 000. Den viktigaste orsaken är att vi har fått bättre metoder att upptäcka sjukdomen i tid och att nya läkemedel och behandlingar utvecklas som förlänger livet. Bidragande är också att vi generellt lever längre och att fler därmed riskerar att få cancer. Det allvarliga är att ökningen fortsätter och det beräknas vara 130 000 män som lever med sjukdomen år 2030.

”Mycket beroende på att män har svårt att tala om hälsa och sjukdomar så är det få som känner till att prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom. Att känna till prostatacancerns allvar och att det oftast går att bota sjukdomen om den upptäcks i tid är livsavgörande kunskap. Män över 45 år är alla i riskzonen och bör ta ett PSA-prov, vilket är ett enkelt blodprov” säger Torsten Tullberg, kampanjledare för Mustaschkampen.

www.mustaschkampen.se

Mustaschkampen är en rikstäckande kampanj för att uppmärksamma prostatacancer, Sveriges vanligaste cancersjukdom, och samla in pengar till forskning och opinionsbildning. Från och med i år tar Mustaschkampen över Farsdag (den 13 november) och gör det till en dag då Sverige kraftsamlar i kampen mot sjukdomen. En farsdag-nål blir symbolen för Mustaschkampen. Alla insamlade medel går till Fonden mot prostatacancer, med tillhörande 90-konto.
Mustaschkampen arrangeras av Prostatacancerförbundet i samarbete med 26 regionala prostatacancerföreningar och med stöd från 11 huvudpartners och 200 företag/organisationer.