Erik Penser Bank flyttar fram positionerna inom analys

Som en följd av att intresset för uppdragsanalys fortsätter att öka hos både investerare och noterade bolag stärker nu Erik Penser Bank kapaciteten inom aktieanalys ytterligare genom fyra rekryteringar.

”Med 75 kontrakterade bolag har vi genom Penser Access, vår uppdragsanalystjänst, redan en stark position inom analys, särskilt av de mindre börsbolagen. Tillströmningen av nya bolag är fortsatt mycket god varför vi nu stärker vår ställning ytterligare genom rekryteringen av fyra erfarna analytiker”, säger Robert Tovi, analyschef på Erik Penser Bank.

Peter Sellei, som senast drivit egen verksamhet, har tidigare varit vd på NeoDynamics (2011–2014), vice president på Core Investment, Investor (2003–2010), ansvarig för hälsovårdsanalysen på Carnegie (1999–2003), analytiker på Orkla Finans (1998–1999) samt analytiker på Erik Penser Fondkommission (1997–1998). Peter är utbildad hjärtkirurg från Karolinska sjukhuset där han också var verksam 1989–1996.

Markus Almerud kommer närmast från Kepler Cheuvreux där han bevakat verkstadssektorn. Dessförinnan var han 8 år på Morgan Stanley i London och 5 år som analytiker på Handelsbanken Markets samt ett par år på Danske Securities.

Igor Tubic kommer närmast från Proventus där han arbetat som bolagsanalytiker åt kreditteamet de senaste tre åren.

Ludvig Svensson, som kommer att fokusera på Life Science-bolag, kommer närmast från Redeye där han hade liknande arbetsuppgifter.