ERIC WALLIN TILLTRÄDER SOM SVERIGECHEF PÅ BISNODE

Eric Wallin har blivit utsedd till ny Sverigechef på Bisnode. Han tar med sig en bred erfarenhet från både affärs- och ledarskapssidan.  Han tillträder sin nya roll 10 januari 2017.

Eric började sin karriär inom bankbranschen och satt på olika positioner inom finanssektorn när han 1998
blev Business Area Manager på Manpower. 1999 grundade Eric det banbrytande internetrekryteringsföretaget Wideyes Sweden AB. Därefter tillträdde Eric som CEO på Frontville AB, ett mjukvaruföretag som förvärvades av TDC och Acando/Frontec 2004.

2004 började Eric sin resa inom betallösningssektorn som ansvarig för företaget Debitech. 2006 fusionerades Debitech med den danske marknadsledaren och därmed bildades DIBS Payment Service som noterades på Stockholmsbörsen ett år senare. Erik har sedan fusionen suttit som koncernchef på DIBS och har framgångsrikt lett företaget till att bli marknadsledare i Norden.

Erics kunskap kring transformering av traditionell verksamhet till en digital arena kommer vara av stort värde för Bisnodes transformation och för att utveckla företaget för framtida framgångar.

”Det känns väldigt spännande och jag ser fram emot mitt nya uppdrag och att få vara med på Bisnodes resa. Då jag har jobbat nära Bisnode de två senaste åren är det lätt att se den stora potential kring de tjänster som erbjuds och även möjlighet att utveckla kunderbjudandet och organisationen ytterligare”, säger Eric Wallin

Bisnode är ett marknadsledande data- och analysföretag med verksamhet i 18 länder i Europa. Totalt jobbar 2 400 personer i företaget. Vår grundidé är att med hjälp av smart data bidra till att olika typer av företag kan hitta och hantera sina kunder. Och att få det rätta underlaget för att kunna fatta smarta beslut. Vi är helt enkelt pionjärer inom smart data. Ett exempel är alla våra experter inom analys och data som matchar och analyserar kundernas data med vår egen. Det gör vi även med den stora mängd information som
dagens uppkopplade värld genererar, som kallas big data.

”Det är ett stort nöje att välkomna Eric till vårt företag. Eric är erkänd som en stark ledare med hög kompetens och erfarenhet av att utveckla framgångsrika organisationer. Dessutom kommer Erics affärstänk och starka försäljningsbakgrund vara stor tillgång för Bisnode ”, säger Magnus Silfverberg , CEO på Bisnode.