Behovet av revisorer i Sverige ökar eftersom fler startar eget företag

Fler och fler väljer att starta sina egna företag i Sverige. Detta ökar behovet för en revisor då de flesta företag behöver en revisor för att granska företagets ekonomi.

I denna artikel ska vi gå igenom vad en revisor gör och varför man behöver en.

Vad gör en revisor?

En revisor granskar verksamheters redovisning och förvaltning, med andra ord hur ledningen styr verksamheten. Det är skillnad på en revisor och en redovisningskonsult.

Redovisningskonsulten utför redovisningen åt företag, medans revisorns uppgift istället att granska och verifiera företagets redovisning.

Använder information som redovisningskonsulten tagit fram

Till sin hjälp använder revisorn den information som framgår i redovisningen och andra ekonomiska rapporter som redovisningskonsulten har tagit fram. Revisorn analyserar om företagets ekonomi är god och om verksamheten bedrivs effektivt.

Kontrollerar interna system

En annan aspekt av revisorns arbete är att undersöka om det finns fungerande interna kontrollsystem. Revisorn ger råd om vad man bör förbättra inför ett nytt verksamhetsår, och sammanfattar iakttagelser och bedömningar i en granskningsrapport och en kort revisionsberättelse.

Fler och fler revisorer i Sverige

Antalet revisorer i Sverige är under stadig uppgång. Cuong Do Dai på revisorportalen.se, en sajt som förklarar allt kring revisorer säger följande:

“Vi ser ett ökat behov och efterfrågan på revisorer, och även fler revisorer som startar egen verksamhet. Både små och medelstora företag vill få hjälp med sin redovisning när de förstår att det är svårt och tidskrävande att göra allt detta själv. Vi förväntar oss att behovet av revisorer kommer att öka ytterligare med tiden, sedan fler och fler startar eget företag i dagens samhälle.” – Cuong do Dai

För att får reda på mer om vad en revisor gör, besök revisorportalen.se där du kan få mer information om yrket.

Hur blir man revisor?

Vem som helst som har en bakgrund inom ekonomi kan kalla sig revisor, men auktoriserade och godkända revisorer är skyddade titlar. I Sverige är det Revisorsnämnden som ansvarar för både auktorisation av revisorer och registrering av revisionsbolag.

Det finns i princip tre vägar att gå för att bli en revisor.

• Studera Ekonomiprogrammet på gymnasiet
  • Ta en Kandidatexamen på högskola eller universitet
  • Gå en Yrkesutbildning inom ekonomi.

Har man någon av dessa utbildningar kan man jobba som till exempel revisor, redovisningskonsult, redovisningsekonom, revisorsassistent eller ekonomiassistent.

Så blir du en auktoriserad revisor

Om man däremot vill bli en auktoriserad revisor så blir det lite krångligare. För att bli auktoriserad revisor krävs att du genomfört en teoretisk och praktisk utbildning om totalt sex år samt därefter avlagt ett prov.

Utbildning på universitet

Den teoretiska utbildningen måste göras på universitet eller högskola och ska pågå under minst tre år, det vill säga en ekonomie kandidatexamen krävs. Den praktiska utbildningen måste ske under handledning av en auktoriserad eller godkänd revisor och även den ska pågå under minst tre år.

Erlägga prov

Efter detta måste man erlägga ett prov för att bli auktoriserad revisor. När man är auktoriserad revisor blir man granskad vart femte år av Revisionsnämnden, de bestämmer om en revisor fortsatt får erhålla auktorisation.

För detta krävs att du fortsätter att vidareutbildning dig och har skött de regler som är kopplade till revisorsyrket.

Vad tjänar en revisor?

Det är lite olika vad en revisor eller redovisningskonsult tjänar beroende på svårighetsgraden på arbetet och hur många år man jobbat.

Lönen beror på din erfarenhet

En revisor eller redovisningskonsult på en lägre svårighetsgrad eller som jobbat i 1-3 år tjänar mellan 30 000 kronor och 46 000 kronor per månad. En revisor eller redovisningskonsult på en högre svårighetsnivå eller som jobbat i mer än 3 år tjänar mellan 36 000 kronor och 54 000 kronor.

En auktoriserad revisor tjänar mer

En Auktoriserad revisor eller redovisningskonsult tjänar oftast lite mer. En Auktoriserad revisor eller redovisningskonsult som jobbat i 1-3 år tjänar mellan 36 000 kronor och 54 000 kr. En Auktoriserad revisor eller redovisningskonsult som jobbat i mer än 3 år tjänar mellan 38 000 kronor och 53 000 kr.

Vad kostar en revisor?

Hur mycket det kostar med en revisor beror på olika faktorer. Vissa stora företag har en egen ekonomiavdelning och har därför en revisor anställd. Men många små och medelstora företag hyr in en revisor som tar ett arvode per timme.

Tar betalt per timme

Då revisorn arbetar enligt en timtaxa så kostar det givetvis mer ju fler timmar revisorn behöver jobba. Om du har din bokföring i ordning och om du har gjort ett tillräckligt arbete med den under året kommer det gå fortare för revisorn att gå igenom den.

Är din bokföring i oordning och bristfällig måste revisorn gå igenom och kontrollera varje enskild post, vilket tar tid. Ju fler arbetstimmar revisorn måste lägga ner, desto högre blir kostnaden.

Många anlitar revisionsbolag

Många företag väljer att anlita revisionsbolag, och får då en dedikerad revisor som ansvarar för företagets revision. Priset kan då variera beroende på vilken typ av arbete som ska utföras, och om du väljer timpris eller en fast månads- eller årsavgift. Nedan följer några snittpriser som riktmärke:

• Löpande redovisning och annat administrativt arbete ca 675-750 kronor per timme
  • Boksluts och deklarationsarbete ca 995 kronor per timme
  • Upprättande av årsredovisning och inkomstdeklaration för aktiebolag ca 3.000 kronor per timme
  • Upprättande av bokslutshandling för enskild firma eller handelsbolag ca 1.500 kronor per timme

Eftersom priset styrs av tillgång och efterfrågan precis som i alla andra branscher, så är det bra att kolla runt mellan olika revisionsbolag innan du bestämmer dig.

En revisor med en stor kundkrets är oftast lite dyrare medan en revisor som är nystartad ofta letar efter kunder för att bygga upp sin kundkrets, och därmed oftast är lite billigare.

När behöver man en revisor?

Vilka företag som måste ha en revisor varierar med bolagets storlek samt med bolagets juridiska form under vilken verksamheten bedrivs.

Krav på revisor för större bolag

Större aktiebolag, handelsbolag och kommanditbolag har kravet på sig att de måste ha en auktoriserad eller godkänd revisor. Alternativt kan ett helt revisionsbolag utses till revisor, under förutsättning att det är registrerat hos RN. Även Ekonomiska föreningar, inklusive bostadsrättsföreningar, har krav på revisor.

Krav gäller också föreningar

Kravet på revisor gäller även för ideella föreningar som är bokföringsskyldiga på grund av näringsverksamhet. I de flesta föreningar utses vid föreningsstämman en medlem i föreningen till förtroendevald revisor, en så kallad lekmannarevisor. Större föreningar måste anmäla revisorn till Bolagsverket.

Vem behöver inte en revisor?

Tidigare hade även mindre aktiebolag, handelsbolag och kommanditbolag revisorsplikt, men den är nu borttagen. Dessa bolagsformer kan numera välja bort revisor i bolagsordningen.

Förutsättningen är att bolaget uppfyller två av tre kriterier:

• Max 1,5 miljoner kronor i balansomslutning.
  • Max 3 miljoner kronor i nettoomsättning.
  • Max 3 anställda.

Någon revisionsberättelse behöver då inte skickas in tillsammans med årsredovisningen till Bolagsverket. Men om företaget når över två av dessa värden under två års tid går det under revisionsplikt.

Har bolaget ändå behov av att kunna kvalitetssäkra redovisningen är det möjligt att låta en auktoriserad redovisningskonsult upprätta en så kallad bokslutsrapport.