Aspelin Ramm Fastigheter har Sveriges nöjdaste kontorshyresgäster 2016

Idag presenteras kundundersökningen Fastighetsbarometern Kontor av Fastighetsägarna Sverige och undersökningsföretaget CFI Group. Undersökningen, som i år firar 20-årsjubileum, mäter hyresgästernas nöjdhet med lokaler, service och förvaltningskvalitet. Utmärkelsen Sveriges nöjdaste kontorshyresgäster 2016 tilldelas Aspelin Ramm Fastigheter.

Aspelin Ramm Fastigheter toppar Fastighetsbarometern Kontor med ett sammanvägt Nöjd-Kund-Index (NKI) på 81,9. Av undersökningen framgår att Aspelin Ramm Fastigheter får särskilt höga betyg av hyresgästerna när det gäller service, anpassning, felanmälan och image, det vill säga att företaget uppfattas som kundorienterat, nytänkande och som en stabil och seriös hyresvärd.

– Det är med stor glädje och stolthet som jag och mina medarbetare tar emot det här erkännandet från våra nöjda hyresgäster. Priset är ett utryck för att vår idé om innovativ fastighetsutveckling med människan i centrum är både framgångsrik och uppskattad. Samtidigt är det ett pris som ger oss energi i vårt fortsatta arbete med att ha Sveriges nöjdaste kunder även under kommande år. Den här är en titel som vi inte släpper ifrån oss frivilligt, säger Lennart Karlsson, vd Aspelin Ramm Fastigheter.

Många av Aspelin Ramm Fastigheters kontorshyresgäster hyr idag lokaler i Pedagogen Park i Mölndal utanför Göteborg. Där har den före detta lärarhögskolan omvandlats till en modern och levande mötesplats för de cirka 40 företag som idag har sin verksamhet i fastigheten. Ett av företagen är Aspelin Ramm Fastigheter själva som ofta väljer att flytta med sina stora fastighetsutvecklingsprojekt för att enkelt kunna ha direktkontakt med sina hyresgäster.

– För oss är det viktigt att vara nära våra hyresgäster och det bästa sättet att vara det är att själva finnas på plats i fastigheten. Då möter vi våra hyresgäster dagligen och kan snabbt fånga upp och reagera på våra hyresgästers önskemål och behov. På Pedagogen Park bjuder vi även in samtliga hyresgäster ett antal gånger varje år till informationsmöten och äter en bit mat tillsammans. Ibland bjuds det även på underhållning av någon av våra hyresgäster som till exempel av eleverna på grundskolan Växthuset eller av storbandet Bohuslän Big Band som också har lokaler här i huset, säger Kristian Höglind, affärsutvecklare på Aspelin Ramm Fastigheter.

En annan populär aktivitet på Pedagogen Park är lunchträningarna som Aspelin Ramm Fastigheter arrangerar ett 15-tal gånger varje år under ledning av en professionell idrottsledare. Oftast är det gemensam löpning eller cirkelträning av något slag.

– Förutom de positiva resultaten av träningen är det även ett bra tillfälle till kontaktskapande och nätverkande under lite mer avkopplande och lediga former mellan våra hyresgäster. Vi vet att flera av våra hyresgäster har inlett ett samarbete efter en runda i joggingspåret.

Amhult i Torslanda är ett annat bra exempel på ett innovativt och framgångsrikt fastighetsutvecklingsprojekt där ett gammalt nedlagt flygplatsområde har omvandlats till en livlig stadsdel med såväl bostäder som butiker och kontorslokaler. Aspelin Ramm Fastigheter äger tre fastigheter inom det före detta flygplatsområdet; Terminal 1, Terminal 3 och Torslanda Hangar. Sammanlagt utgör byggnaderna 7300 kvadratmeter och den totala markytan uppgår till cirka 30 000 kvadratmeter.

För mer information:

Lennart Karlsson, vd Aspelin Ramm Fastigheter. Tel: 031-744 35 07, 070-972 68 22. E-post: lennart.karlsson@aspelinramm.se

Kristian Höglind, affärsutvecklare Aspelin Ramm Fastigheter. Tel: 0709-83 91 08. E-post: kristian.hoglind@aspelinramm.se

www.aspelinramm.se

Aspelin Ramm Fastigheter AB bildades 1998 och ägs av norska Aspelin-Ramm Gruppen AS. Bolaget äger och utvecklar fastighetsprojekt i de mest spännande och expansiva delarna av Göteborg som Norra Älvstranden, Amhult/Torslanda, Högsbo och Mölndal. Under hösten 2011 påbörjades omvandlingen av Vallhamra torg till en helt ny och trygg stadsmiljö med bostäder, butiker och lokal service – mitt i Sävedalen – i Partille kommun utanför Göteborg. Projektet är ett av de första i sitt slag i regionen som tar ett helhetsgrepp på ett omodernt förortstorg och anpassar det till en ny tid som ställer helt andra krav på öppenhet och tillgänglighet.