Aros Bostad och ALM Equity bildar Storstockholms ledande bostadsutvecklare

Aros Bostadsutveckling AB (”Aros Bostad”) och ALM Equity har tecknat en avsiktsförklaring för att skapa en av Storstockholms största bostadsutvecklare genom att Aros Bostad förvärvar en projektportfölj om 1 600 byggrätter från ALM Equity. Affären avses att finansieras genom en apportemission, vilket medför att ALM Equity blir ny storägare i Aros Bostad.

Den aktuella projektportföljen från ALM Equity kompletterar Aros Bostads byggrättsportfölj både avseende geografi och produkt. Affären, som omfattar drygt 30 projektmöjligheter, skulle tillföra ett flertal nya kommuner inom Aros Bostads definierade hemmamarknad. Byggrätterna, vilka är fördelade på både framtida utvecklingsprojekt och bostadsrättsprojekt i närtid, utgörs till hälften av byggrätter för småhus vilket överensstämmer med produktstrategin i den nya affärsplanen.

En due diligence har inletts och beräknas pågå under det andra kvartalet 2022, varefter bindande avtal tecknas. Tillträde beräknas kunna ske under inledningen av det tredje kvartalet 2022. Vid ett genomförande av affären kommer betalning ske genom apportemission, vilket innebär att Aros Bostad får ALM Equity som ny storägare.

Magnus Andersson, VD Aros Bostad:
”Genom tillskottet av ALM Equitys projektportfölj tar vi ytterligare ett stort kliv framåt i våra expansionsplaner och blir en av Storstockholms största aktörer. Vår starka balansräkning ger oss möjlighet till ytterligare tillväxt och portföljen från ALM Equity kompletterar vår befintliga portfölj mycket väl avseende både produkt, tid och geografi. I och med att vi har en stor hyresrättsportfölj ute till försäljning så har vi skapat ett utrymme för ytterligare projektstarter. ALM Equity är en väldigt kunnig och erfaren aktör på den svenska bostadsmarknaden och skulle utgöra ett värdefullt tillskott som ny storägare i bolaget.”

Joakim Alm, VD ALM Equity:
“I Aros Bostad har vi hittat en perfekt match för vår byggrättsportfölj. Genom att omvandla värdet av byggrätterna till ägarandelar i ett noterat bolag synliggör vi på ett tydligare sätt de underliggande värden som finns i ALM Equity. För ALM Equity är det viktigt att fortsätta skapa värden och vi såg att vi kunde göra det genom Aros Bostad. Vi ser stor potential i verksamheten och kommer att vara en engagerad och aktiv ägare.”

Catella har agerat rådgivare i affären.

Bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Erik Penser Bank. Finansiell information återfinns på www.arosbostad.se/investerare

Denna information är sådan som Aros Bostadsutveckling AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-05-16 08:00 CET.

För ytterligare information, vänligen besök www.arosbostad.se eller kontakta:

Magnus Andersson, VD, e-post: magnus.andersson@arosbostad.se, telefon: +46 8 400 230 50
Ken Wendelin, CFO/Vice VD, e-post: ken.wendelin@arosbostad.se, telefon: +46 73 518 02 70
Anna Åkerlund, Kommunikations- /IR-chef, e-post: anna.akerlund@arosbostad.se, telefon: +46 70 778 28 97

Certified Adviser, e-post: certifiedadviser@penser.se, telefon: +46 8 463 83 00

Om Aros Bostad
Aros Bostad utvecklar välplanerade bostäder av hög kvalitet, med sunda materialval och gestaltning som står sig över tid. Geografiskt fokus är områden med goda kommunikationer inom Storstockholm, Uppsala och Mälardalen. Genom att agera långsiktigt, med ansvar för hela värdekedjan, skapas en trygg bostadsaffär för kunderna och en stabil avkastning åt investerarna. Bolaget bildades 2006 och driver, per den 31 mars 2022, 34 bostadsprojekt i olika utvecklingsskeden, motsvarande cirka 4 900 bostäder. Aros Bostadsutveckling AB (publ) är noterat på Nasdaq First North Growth Market, där bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank. Mer information finns på www.arosbostad.se