Arkitektritade hus – en skräddarsydd lösning

Ett arkitektritat hus som begreppet självt antyder är ett hus som ritas speciellt av en arkitekt så att det passar dina önskemål och terrängens specifika storlek och möjligheter. Det är en skräddarsydd lösning både för dig som klient och för marken som huset ska byggas på.

Vilka är delmomenten du bör vara medveten om ifall du planerar att bygga ett arkitektritat hus? Ifall du redan har en tomt och har skaffat dig bygglov (en obligatorisk och formell tillåtelse som utges av kommunen) har du kommit relativt långt. Dessa är de två första stegen som du måste pricka av innan själva arkitekturarbetet påbörjas. För att börja bygga ett arkitektritat hus ska du anlita en expert som kan göra alla planritningar. Arbetet med en arkitekt bygger på en gemensam förståelse, lyhördhet och tålamod från båda sidor. Arbetet är stegvist och brukar innehålla en del samtal och diskussioner kring husets utseende, rumsfördelning m.fl. Processen kan ta olika länge beroende på arkitektens arbetsbelastning men även på dig som klient. Har du många krav på att ändra den ursprungliga idén kan det ta längre tid att rita ett hus.

Vilka är för respektive nackdelarna med att bygga ett arkitektritat hus? Ett stort plus är att du har en stor frihet när det kommer till kreativitet och planlösning. Tillsamman med din arkitekt kan ni skapa en bostad som är unik både i utseende och bruk. En av de mest omtalade fördelarna mär att huset anpassas till markplatsen. Terrängen utnyttjas på ett sätt som ett standardhus faktiskt inte kan erbjuda. Och nackdelarna, vad säger vi om dem?

Kostnad och budgetering

Vad kostar det att bygga ett arkitektritat hus? Sanningen är att det finns stora skillnader olika projekt emellan. Det genomsnittliga priset ligger på cirka 28 000 kronor per kvadratmeter. Tänk också på att det tar längre tid att bygga ett arkitektritat hus. Varför? Enkelt. Du måste avse tid för att låta en arkitekt rita ett projekt som sedan diskuteras med dig. Processen kan ta någon månad eller mer beroende på ert samarbete.

Budgeteringen är väldigt viktig när det kommer till husbygge. Tänk på att det handlar om stora summor pengar och du som klient oftast behöver ta ett lån för att slutföra projektet. Skaffa dig ett lånelöfte innan du startar för att vara säker på att du har finansiering. I samband med det är det också viktigt att göra en kalkyl av din personekonomi. Har du råd med ett husbygge? Kan du amortera det framtida lånet? Har du svårt att besvara dessa frågor? Kontakta gärna din bank och personliga rådgivare som kan vara till stor hjälp i det sammanhanget.

Kataloghus eller arkitektritat hus?

Vad är bäst? Ett arkitektritat eller ett kataloghus? Fördelen med ett kataloghus är att byggtiden är kortare. Nackdelen är att du får ett hus som många andra redan har på sin tomt. Terrängen utnyttjas inte på samma sätt som hos ett arkitektritat hus. En bostad med en standardlösning är inte anpassad till dina egna behov och eventuella önskemål.

Egentligen finns det ingen lösning som är bättre än den andra. Vill du ha en unik bostad ska du absolut satsa på ett arkitektritat hus. Kommer du att må bra i ett kataloghus, då är detta ett perfekt alternativ för dig.