Anna Johnson – ny vd på Grant Thornton

Styrelsen i Grant Thornton har utsett Anna Johnson till ny vd för Grant Thornton. Anna Johnson är partner, auktoriserad revisor och för närvarande kontorschef vid Grant Thorntons marknadsledande kontor i Visby. Anna tillträder vd-posten den 1 september 2016, då hon efterträder Peter Bodin.

Styrelseordförande i Grant Thornton Lena Möllerström Nording kommenterar valet av Anna Johnson så här:

Anna Johnson står för ett modernt ledarskap, med rätt kultur och värderingar för Grant Thornton. Hon är en person med ett inkluderande ledarskap som många på företaget uppskattar. Samtidigt ser vi Anna som en person som kommer att ta Grant Thorntons förändringsarbete vidare för att uppnå företagets vision och målsättningar, inte minst inom samhällsnytta, kundnöjdhet och hållbarhetsfrågor.

Det är hedrande att styrelsen har valt mig som ny vd och jag är tacksam att få förtroendet, kommenterar Anna Johnson. Det är både spännande och roligt att få driva Grant Thorntons förändringsresa vidare för hela företaget. Idag förändras samhället i snabb takt, vilket påverkar våra kunder och medarbetare. En nyckelfråga för mig är t.ex. hur vi på Grant Thornton kan skapa goda resultat på ett hållbart sätt för såväl kunder, medarbetare som samhälle, samtidigt som det avspeglar det sätt som vi vill leva och arbeta på idag. Jag är själv engagerad i Grant Thorntons aktiviteter i Almedalen, där jag ser tydligt hur vi som företag kan bidra med våra insikter och inspirera andra företag, avslutar hon.

Kort om Anna Johnson

Anna Johnson är partner, auktoriserad revisor och kontorschef i Visby, där hon tog över kontorschefskapet i januari 2014. Hon började sin bana på Grant Thornton i Stockholm 1998 och arbetade under ett par år som ekonomiansvarig på ett företag, varpå hon återvände till Grant Thornton. År 2005 flyttade Anna tillbaka till Visby, där hon var revisionsledare fram till dess hon tog för två och ett halvt år sedan tog över kontorschefskapet.

Anna Johnson blev 2015 utsedd till en av Gotlands 30 största talanger av magasinet Horisont där hon placerade sig på en fjärdeplats.