- Publicerad
- Uppdaterad
Fortsätter att debitera moms vid fakturering av utförda tjänster och kräver att staten ser till att bolaget hålls ”skadelös”.
Sara Johansson
I mitten av mars skickade Nordea in en anmälan till JK och krävde att staten i första hand ska betala tillbaka drygt en halv miljard kronor för felaktigt inbetald moms under tio år. I andra hand låg kravet mot PostNord. Nu svarar PostNord på anmälan.
PostNord inleder sin skrift till Justitiekanslern, JK, med att berätta att ett likande krav från Försäkringsaktiebolaget Skandia och dess anknutna bolag mottogs år 2010.
Nordea och Skandia menar i sina krav att de posttjänster som PostNord står för ska vara befriade från moms. De menar att svenska mervärdesskattelagstiftningen strider mot EU-rätten eftersom moms, enligt svensk lag, utgår på posttjänster.
Både Nordea och Skandia anser därför att i första hand staten och i andra hand PostNord är återbetalningsskyldiga för den felaktigt inbetalda momsen som utgjort en kostnad i bolagens verksamhet, eftersom den inte varit avdragsgill.
Nordea har alltså begärt att få ett belopp på 510.346.081 kronor jämte ränta. Vad Skandia har begärt är ännu inte känt.
PostNord tillbakavisar återbetalningskravet och menar att detta är en fråga för staten i och med att den mervärdesskatt som PostNord har debiterat har i sin tur betalats in till staten.
Nordea har dessutom begärt att PostNord ska upphöra att debitera moms på sina posttjänster, vilket PostNord tillbakavisar.
PostNord vänder sig mot staten och uppger att om det skulle bli så att Postnord blir tvunget att betala dessa krav till Nordea, Skandia eller någon annan postkund på grund av att den svenska lagstiftningen strider mot EU-rätten så anser PostNord sig ha rätt att få samma summa i ersättning från staten.
”I och med detta brev har PostNord framställt sådant krav. PostNord förutsätter att staten kommer hålla PostNord skadelös”, skriver PostNords chefsjurist Jessica Karlberg Lagrelius till JK.