Finans Nyhet

Postkodlotteriet sponsrar äventyrare

Publicerad
Uppdaterad

Johan Ernst Nilson ska på en resa från Nord- till Sydpolen visa TV-tittarna vad för slags välgörenhet lottköparnas pengar går till.

Martin Lindgren

Svenska Postkodlotteriet sponsrar äventyraren Johan Ernst Nilsons 29:e expedition ”Pole2Pole” som ska gå från Nord- till Sydpolen under ett års tid med början 9 april.

Genom att åka skidor, hundspann, cykel, segelbåt och kite (ett slags segel som driver skidorna) mellan polerna är Johan Ernst Nilsons ambition att bli den första att avverka sträckan utan motorkraft.

Svenska Postkodlotteriets roll i det hela blir att låta Nilson följa ”lottens väg ut i världen”. Genom att besöka lotteriets olika välgörenhetsprojekt och samarbetsorganisationer ska äventyraren visa exempel på hur de 29 procent av Postkodlotteriets omsättning som går till välgörenhet används.

Annons

I Postkodlotteriets hemland Holland är motsvarande siffra 50 procent, men en del av det svenska överskottet går till det holländska moderbolaget.

Under presskonferensen där expeditionen lanseras visas en film där lotteriets vd Niclas Kjellström-Matseke berättar om hur företagets vision är att bidra till en bättre värld för människor, djur och miljö. Detta gör att lotteriet ser sig själv som en naturlig partner i expeditionen. Dess slogan är ”ett lotteri för en bättre värld”.

En annan av sponsorerna är Audi, som förser Nilson med den pulka där han stuvar 60 kilo mat och 120 kilo utrustning, bland annat en Magnumrevolver och ett gevär mot hotfulla isbjörnar. Dessa skjutvapen kommer dock att överges inför resorna i befolkade trakter – där gäller batong.

Annons

Bilföretaget beskriver kopplingen mellan sig och äventyraren med ”att vara en pionjär inom innovation och sträva efter att förbättra och utveckla miljötekniken”.

En annan koppling är Johan Ernst Nilsons förfader och den han delvis är döpt efter, Ernst Nilson. Han började importera tyska bilar till Stockholm 1919, och blev Sveriges tredje största bilhandlare efter Gunnar Philipson och Hans Osterman. Under andra världskriget gick han över till svenska bilar, och hans verksamhet köptes sedermera av det som idag är Bilia.

Övriga sponsorer är Ramlösa och LVMH-ägda schweiziska klockmärket Zenith, som försåg Roald Amundsen med en klocka när han reste till polerna för 100 år sedan.

Annons

Blir resan lönsam?

– Inte resan i sig, men förhoppningsvis i efterhand genom försäljning av böcker och filmer samt föreläsningsarvoden, säger Johan Ernst Nilson till Realtid.se.

Hans motivationsföreläsningar kostar mellan 30.000 och 50.000 kronor, säger han.

Annons