Finans Nyhet

Patrick Svensk

Publicerad

<pufftextlänk>… vd för produktionsbolaget Zodiak. Dokusåpan FC Z går som smör utomlands.</pufftextlänk> Nu senast har ni sålt formatet till Dubai-tv. Varför är det så populärt med nördar som inte kan spela fotboll?

– Det är en allmän trend med feelgood-tv. Folk är trötta på de vanliga karaktärerna som förekommer i alla andra dokusåpor. Då går det hem att titta på de här grabbarna istället.

Var det en avsiktlig satsning mot något annorlunda?

– Nej, det var Nordisk Film i Danmark som tog fram formatet. Vi gillade den på en gång och bestämde oss för att ta in den.

Annons

Ni säljer bra i Mellanöstern. Har de samma humor som vi?

– Att det går bra där beror på att marknaden för tv-format öppnar sig nu. Det är en ung marknad generellt, men både Östeuropa och Mellanöstern ligger en bit efter. Om de har samma humor som vi vet jag inte, den kan nog skilja sig lite. Därför anpassar vi utbudet mot olika marknader.

Har du något exempel?

Annons

– Ja, vi undviker att sälja formatet Gay Army till länder i Mellanöstern och till katolska länder.

Vad är det som går hem i Mellanöstern?

– Nu senast har vi sålt ett format som heter Shopoholic. Uppenbarligen gillar de att shoppa i Dubai.

Annons

Vad går den ut på?

– Att shoppa så klart. Några tjejer får en budget att shoppa för och en specifik uppgift att lösa. De bästa går vidare till en final i London.

När ni skapar nya format har ni då i åtanke att de ska exporteras till olika marknader, och anpassar ni då formatet efter just den marknaden?

– Nej, vi arbetar i första hand för att förse våra hemmamarknader med program. Därefter försöker vi göra sånt som går hem brett på alla marknader.

Efter tv-mässan i Cannes har ni sålt 15 licenser. Hur viktig är Cannesmässan?

– Jätteviktig. Vi arbetar visserligen aktivt året runt med att sälja format, men det är i Cannes som alla kontakter knyts och vi presenterar alla våra nyheter. Ofta blir det affär fyra till åtta veckor efter mässan.

Ni har sagt att det är viktigt att sälja i Mellanöstern eftersom det minskar beroendet av Västeuropa. Har konkurrensen hårdnat i väst?

– Nej, det tycker jag inte. Däremot har den alltid varit hård. Så att få flera marknader att sälja på underlättar.

USA då?

– Det är jättesvårt. Inga nordiska bolag har än så länge brutit in på den marknaden. Bara några engelska produktionsbolag har lyckats där. Men att lyckas där vore fantastiskt. Vem vet, en vacker dag kanske genombrottet sker.

Är det något vi arbetar aktivt med?

– Ja, vi har en agent där

Annons