Realtid

Operatörerna gräver guld på utlandssamtal

administrator
administrator
Uppdaterad: 18 aug. 2005Publicerad: 18 aug. 2005

Vodafone utmanade i början av sommaren sina konkurrenter genom att erbjuda billigare mobilsamtal utomlands. Responsen från kunderna var succéartad.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Det har varit fantastiskt. Kampanjen har varit uppskattad av befintliga kunder och riktigt fantastisk eftersom vi tagit marknadsandelar både under juni och juli månad, säger Paul Moonga, direktör för marknadskommunikation på Vodafone Sverige, till Realtid.se.

Vodafone har kört samma kampanj i samtliga systerbolag i andra länder, men det är i Sverige som den gett störst utdelning.

– Sverige har tidigare varit relativt oligopolistiskt men sedan 12-18 månader sedan är prisnivån helt annorlunda, säger Paul Moonga.

Men gensvaret från de svenska kunderna kan även ses som ett tecken på att det fortfarande råder bristande konkurrens på den svenska marknaden för mobiltelefoni utomlands. Det anser Post- och telestyrelsen, PTS.

– Generellt är det höga priser på de internationella samtalen, och de är svåra att försvara. Det beror på bristande konkurrens och bristande samarbeten mellan operatörerna i de olika länderna, säger Anders Björklund, enheten för tillsyn- och konkurrensfrågor på PTS.

Operatörerna lämnar ogärna ut information om sin verksamhet, något som gör det svårt att beräkna hur stora överpriser de sätter på utlandssamtal jämfört med de nationella.

– Det går inte att räkna ut någon exakt siffra eftersom vi inte får tillräcklig information från operatörerna, men de har bra marginaler, säger Johan Klevby, telekomanalytiker på Carnegie.

Priserna på mobilsamtal i utlandet varierar stort, liksom sättet att ta betalt. I Vodafones kampanj erbjuds kunderna att ringa för samma minuttaxa som i Sverige men då tillkommer en uppkopplingsavgift på 9,95 kronor varje 20:e minut. Vanligen motiveras uppkopplingsavgifterna av de så kallade samtrafikavgifterna, det vill säga de avgifter de svenska operatörerna betalar när deras kunder ringer samtal över utländska operatörers nät.

ANNONS

– I grunden är uppkopplingsavgiften beräknad på den kostnad samtrafikavgifterna ger. En del samarbetspartners har varit svårare att komma överens med, då har det varit lättare med våra systerbolag. Det är klart det är en fördel att ha ett eget nät i många länder, säger Paul Moonga.

Samtrafikavgiften ligger, enligt PTS, på cirka en krona per minut. I vissa länder är den kronan fördelad på en uppkopplingsavgift och en tidsbunden avgift, men den totala kostnaden ligger ändå på ungefär en krona.

Vodafone, som alltså har systerbolag i ett flertal länder, behöver därmed inte betala samtrafikavgifter i dessa fall. Uppkopplingsavgiften är dock ändå 9,95 kronor per minut.

– De skulle naturligtvis kunna pressa ned priserna, men de har de inget incitament att göra. När konkurrensen är dålig finns det ju ingen anledning att lägga sig under marknadspriset, säger Anders Björklund.

Borde det rent teoretiskt med perfekt konkurrens vara samma priser för utlands- som inrikessamtal?

– Fullt så långt kan det nog inte gå. Det finns ju trots allt någon teknisk kostnad för längre samtal. Samtidigt kan det ju te sig märkligt för en Malmöbo att det är dyrare att ringa till Köpenhamn än att ringa till Haparanda, säger Anders Björklund.

Kan man se utlandssamtalen som operatörernas stora kassako?

– Nej, det kan man inte eftersom de volymmässigt ligger ganska lågt. De flesta mobilsamtal går till en fast telefon eller en annan mobil i Sverige. Däremot har operatörerna betydligt mycket högre marginaler på utlandssamtalen, så visst tjänar de bra pengar på dem, säger Johan Klevby, telekomanalytiker på Carnegie.

ANNONS

Vodafones priser på utlandssamtal i bland annat Tyskland, Spanien och Grekland är billigast på den svenska marknaden. Att ringa ett sex-minuterssamtal från dessa länder till Sverige kostar med Vodafone 22,60 kronor. Med Telia är kostnaden 145 kronor, med Comviq mellan 110 och 163 kronor och med Tre mellan 117 och 173 kronor.

Petter Brunnberg

[email protected]

Emilie Westholm

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS