Finans Nyhet

Onlineshoppingens nya Mecka

Publicerad

En våg av nya, e-handelssidor börjar dyka upp på Facebook. Världens största sociala nätverkssajt är på väg att bli en ny samlingsplats för onlineshopping.

Facebook har mer än 250 miljoner användare och växer snabbt. Över 120 miljoner människor loggar in på Facebook varje dag och spenderar tillsammans 5 miljarder minuter på sajten. Det här vill företag dra nytta av för att öka sin försäljning. Det skriver Financial Times.

Financial Times tar 1-800-Flowers som exempel. 1-800-Flowers, en amerikansk blomsterhandlare, öppnade förra veckan en reklamsida på Facebook där användarna kan köpa och skicka blommor.

Ytterligare ett 20-tal liknande reklamsidor kommer att dyka upp på Facebook inom de kommande två månaderna. Det säger Wade Gerten, vd för Alvenda – mjukvaruföretaget som byggt 1-800-Flowers sida.

Annons

Wade Gerten hade innan 1-800-Flowers kontrakt för att utveckla ytterligare 8 reklamsidor, men sedan blomsterhandelssidan kom i gång har han fått ytterligare 12 kontrakt. Enligt honom handlar det om stora varuhuskedjor och stora elektronikåterförsäljare.

Affärsportarna är ett tecken på en omvandling som kan göra Facebook till ett attraktivt mål för återförsäljare, säger Sucharita Mulpuru, en e-handelsanalytiker på Forrester Research till Financial Times.

– Det är en enorm plattform. Det betyder stora möjligheter att nå fler konsumenter och få tag i deras pengar, säger Sucharuta Mulpuru.

Annons

Annons