Odd Molly anklagas för klänningsplagiat

Susanne Johansson på "Spirit of Maya" anser att Odd Molly snott hennes design. Jämför själv.

Uppdaterad 2016-02-16
Publicerad 2010-04-09

Susanne Johansson i Borås driver klädmärket "Spirit of Maya", döpt efter hennes mellannamn. 2005 designade hon velourklänningen "The Rose", som blev en stor framgång och bland annat visades i en helsidesartikel i SAS-magasinet Scanorama. Susanne var även med i Malou von Siewers soffa.

Klänningen utgör en stor del av företagets omsättning, som 2008 och 2009 uppgick till ungefär två miljoner kronor. Varje gång Svenska Moderådet arrangerar modeveckor i Stockholm, som sker två gånger om året, har Spirit of Maya visat upp sina kläder.

I vintras började Johansson få mail och telefonsamtal från modeintresserade människor om att First North-listade Odd Molly plagierat hennes The Rose: deras klänning "Fonda" är nästan på pricken lik The Rose, och är dessutom sydd i velour.

En av de modeintresserade, en Realtid.se-läsare, tipsar Realtid.se.

– Jag har kontaktat Odd Molly och uppmärksammat dem på det här. Jag vill att de ska vara medvetna om att jag känner till vad som pågår, säger Susanne Johansson, överraskad av att media ringer.

Hon tvekar inför att medverka i en intervju i ämnet: det kan, menar hon, verka som att hon själv gått till pressen, vilket alltså inte var fallet.

Slående, enligt Johansson, var Odd Mollys vd Christina Tillmans omedgörliga attityd.

– I stället för att resonera om hur vi skulle lösa detta slog hon direkt ifrån sig och sade att deras designer minsann är jättebra och aldrig plagierar någon.

Johansson påpekar att förutom att ha en liknande design är Odd Mollys Fonda liksom The Rose sydd i velour – om än inte högkvalitativ svensk sådan, som Spirit of Mayas.

Ska du blanda in jurister?

– Nej, jag har beslutat mig för att inte göra det i detta fallet: det kostar för mycket i både pengar och energi. Det känns som att det viktiga är att Odd Molly vet om att jag vet.

Hon säger att man inte kan patentera en kläddesign.

Och:

– Sen kan man ju tycka att visst, det är mycket snyltande i alla branscher, även om det inte är en exakt kopia. Men ett problem för mig nu är att när jag kommer till kunder och visar min broschyr säger de att "det här är ju Odd Molly", så det blir ju som att jag kopierat dem.

Susanne Johansson tycker inte att Odd Mollys agerande rimmar särskilt väl med sunda affärsmetoder:

– Begreppet "god affärssed", alltså att man betalar fakturor i tid och så, bör även inkludera sånt här.

Kan du inte föreslå att du designar något plagg åt Odd Molly? De verkar ju gilla det du gör.

– Det har jag inte ens tänkt på. Jag har lite andra samarbeten på gång, med ganska kända varumärken, men i andra branscher än klädbranschen. Men det här, nej, jag vet inte...

– Jag tycker våra stilar är raka motsatsen. Odd Molly står för mig för folklore och större tunikor och så, medan Spirit of Maya har en renare design och renare material.

Realtid.se ringer Christina Tillman, vd på Odd Molly.

Har ni plagierat Spirit of Mayas The Rose med er klänning Fonda?

– Nej, det har vi inte. Vårt designteam gör alla modeller, mönster och tryck från grunden Vi har haft velourklänningar väldigt länge.

Tillman beskriver hur hon varit i kontakt med Susanne Johansson på Spirit of Maya och, för att visa att Odd Molly länge varit verksamt inom velourklänningssegmentet, mailat flera bilder på klänningar som ingått i företagets tidigare kollektioner.

– Susanne har dock inte återkommit med svar på detta mail, som skickades i februari.

Men de är väl ganska lika, de här klänningarna?

– Ja, men modeller liknande denna har vi haft väldigt länge, om än i frottékvalitet, siden och inte velour.

Jag förstod på Susanne Johansson att hon tycker att er stil brukar vara en annan: mer folklore, inte så enfärgad som i detta fall.

– Vi har jobbat med mycket enfärgat, och har haft både det och mönstrat sedan vi startade 2002.

Realtid.se:s försök att få kontakt med den enskilda designer som ritat "Fonda" är fruktlösa: Christina Tillman säger att företaget aldrig offentliggör vilken av deras designers som gjort vilket plagg. Hon upplyser dock om att det finns tre designers på damsidan och en för herrkollektionen (som kallas "Post Fire Dew").

Susanne Johanssons uppgift om lågprisvelour avfärdar Christina Tillman: hon säger att den velour Odd Molly använder vävs i Portugal, men att det definitivt inte är något lågprisland.

– Vi har en väldigt bra leverantör i Portugal och den velour vi säljer är av mycket hög kvalitet. Skulle vi välja ett lågprisland skulle det bli något helt annat land, vilket är en självklarhet för alla som arbetar med inköp av kläder.

Har ni någon gång själva råkat ut för plagiatörer, och agerat på det?

– Ja, vi har ganska många hela tiden och på de flesta marknader, och vi jobbar med det kontinuerligt, oftast genom att skriva och kräva att de ska dra tillbaka varan.

Några skadestånd har däremot aldrig utkrävts eller erhållits, enligt Tillman, även om hon säger att det förekommer i branschen.

– Vi har egentligen aldrig något intresse av det: det viktiga är att plagget inte kommer ut på marknaden, men utesluter inte att det i framtiden kan innebära att vi kräver skadestånd. Senast häromdagen hittade vår personal i USA en kopia på en av våra blusar på Macys.

Plagiat eller inte, Spirit of Mayas och Odd Mollys klänning har hård konkurrens från andra modeföretag. På kvällen efter intervjun med Christina Tillman går Realtid.se på ett invigningsjippo för en ny restaurang. En av gästerna, se bild nedan, bär ett likadant plagg som The Rose och Fonda, om än utan kjol.

På fråga om varifrån det kommer svarar gästen:

– Gina Tricot.

Mer information kommer: Realtid.se har begärt ett utlåtande från en modeexpert om hur lika klänningarna är.

Platsannonser

Logga in