- Publicerad
Försäljningen av Volvo och Saab i Europa fortsatte att rasa i februari.
Volvo sjönk med 31 procent, medan Saab tappade mer än halva sin försäljning.
Nybilsförsäljningen i Europa minskade med 18,3 procent i februari, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från branschorganisationen Acea.
De svenska märkena fortsätter att göra sämre resultat än genomsnittet. Volvos försäljning sjönk med 31,1 procent, till 13 514 bilar.
Kristyngda Saab visar den sämsta trenden av alla enskilt redovisade bilmärken. Försäljningen mer än halverades, från 4 806 bilar till 2 205 – en minskning med 54,1 procent.
Ett ljus i mörkret för branschen finns i nationsstatistiken, där siffrorna från Tyskland visar att försäljningen ökat med 21,5 procent jämfört med februari 2008. Enligt Acea beror den ökade efterfrågan på den tyska regeringens åtgärder, i form av skrotpremie och ändrade skatteregler.
På andra håll är läget fortsatt mycket dystert. På Island såldes bara 91 nya bilar i februari, jämfört med 1 035 ett år tidigare. Den stora spanska marknaden sjönk med 48,8 procent.
Totalt under årets två första månader låg försäljningen i Europa 22,6 procent under fjolårets siffror för motsvarande tid.