FinansNyhet För dig som prenumerant

Nordea: ”Vi ligger absolut i framkant i Sverige”

Per Långsved, chef för privatkundsmarknaden Nordea Sverige och SverigechefPer Långsved, chef för privatkundsmarknaden Nordea Sverige och Sverigechef
Per Långsved, chef för privatkundsmarknaden Nordea Sverige och Sverigechef. Foto: Nordea.
Publicerad
Uppdaterad
Nordea börjar skörda frukterna av sin strategi, innefattande bland annat ett tidigt fokus på digitalisering. ”Nordea växte snabbare än marknaden som helhet under första halvåret”, säger Per Långsved, Nordeas Sverigechef och chef för privatkundsmarknaden, till Realtid.

Marlene Sellebraten

Som Realtid tidigare skrivit redovisade Nordea totala intäkter om 2 418 miljoner euro för det andra kvartalet, jämfört med 2 090 miljoner euro för motsvarande kvartal i fjol. Räntenettot uppgick till 1 232 miljoner euro (1 091). Provisionsnettot blev 878 miljoner euro (673). Rörelseresultatet före kreditförluster uppgick till 1 287 miljoner euro (1 002). Nordea har höjt sina kostnadsutsikter och räknar nu med kostnader för 2021 om omkring 4,6 miljarder euro, från tidigare under 4,6 miljarder euro.

tests

00000000

000000

000000

000000

Har du redan ett konto.

Teckna premiumabonnemang

Månad
299
kronor per månad

Ex moms
Registrera med företagsmejl

Mest populär
Helår
274
kronor per månad

Betala 3 289 kr per år
och spara 299 kr

Team

Medlemskap till hela företaget.
Få upp till 50% rabatt>>

Det här får du som medlem

  • Tillgång till allt vårt Premium-innehåll på Realtid.
  • Nyheter, analyser, granskningar och reportage för beslutsfattare.
  • Krönikor, och analyser från ledande profiler.
  • Bli en del av vår community.

Så här fungerar Premium

  • Betala per månad eller år.
  • Säg upp enkelt när du vill.
  • Välj mellan kort, Klarna eller företagsfaktura som betalningsalternativ.
  • Läs fullständiga villkor här.

Frågor?

Annons