Finans Nyhet

Nordea: Klarna erbjuder inte ”äkta open banking”

Taggar i artikeln

Klarna Nordea
Foto: Nordea
Publicerad
Uppdaterad

Nordeas Gunnar Berger anser att Klarna inte erbjuder ”äkta” open banking. Plattformen är utvecklad internt och har därför också använts, vidareutvecklats och förbättrats internt under 15 års tid, svarar Klarnas Johanna Nyman.

Sara Johansson

Klarna lanserade sin Open Banking-plattform för en vecka sedan och poängterade att satsningen skiljer sig från konkurrenternas tack vare av den stora marknadsnärvaron. Plattformen ska ge tillgång till 4 300 banker i 14 europeiska länder. Men offentliggörandet fick genast kritik av Gunnar Berger, som lett Nordeas open banking-satsning.

– Man kan fråga sig om de egentligen lanserar något nytt eller om de bara satt ett nytt namn på sin gamla screenscraping-teknologi. När vi säger Open Banking, så menar vi öppna API:er, sa Gunnar Berger till Realtid i förra veckan.

Klarnas presstalesperson Johanna Nyman tycker inte att Gunnar Bergers uttalande stämmer. Hon berättar för Realtid att plattformen är utvecklad internt och har även ”använts, vidareutvecklats och förbättrats internt under 15 års tid”.

Annons

– Detta arbete innebär att vårt så kallade access to account-system (XS2A) API idag är den mest beprövade lösningen på marknaden. Sofort [ett bolag i Klarna-gruppen] har utvecklats i stor skala på flera marknader. Bara under 2018 överförde vi över 10 miljarder euro och slutförde vi över 100 miljoner transaktioner över flera marknader genom vår egna XS2A PIS-tjänst [Payment Initiation Services]. 

Nu tillgängliggörs plattformen även externt. 

– Tjänsten som sådan är inte ny, och det finns redan exempel på bolag utöver oss själva som tagit tillvara på de möjligheter Open Banking ger för att utveckla nya produkter och tjänster, säger Johanna Nyman.

Annons

– Det är först nu vi erbjuder detta nätverk av 4 300 banker över 14 marknader till andra banker, fintechs etcetera, så att de kan dra nytta av det och bygga nya lösningar och produkter som kommer att gynna konsumenter i hela Europa. 

Johanna Nyman poängterar att Klarna också är en bank och omfattas därmed av de strängaste kraven på regelefterlevnad.

Det finns tre compliance-deadlines i år. En passerades den 14 mars, då skulle bankerna ha levererat all funktionalitet i en testmiljö åtkomlig för tredje parter. Nästa deadline är i mitten av juni och sedan är sista deadline den 14 september, då de så kallade Regulatory Technical Standards för PSD2 träder i kraft.

Annons

– Då kommer bankerna, om det väljer att göra det, att börja erbjuda API:er som alternativ för att få tillgång till kontodata. Det är varje enskild banks val att erbjuda API, om de väljer att inte göra det kommer screen-scraping med ett nytt identifieringslager att fortsätta likt idag. Vi håller en nära dialog med alla nationella och europeiska tillsynsmyndigheter och banker i denna fråga, förklarar Johanna Nyman.

Gunnar Berger på Nordea är inte imponerad över Klarnas svar:

– De pratar om den tjänst de tillhandahåller till andra och som är API-baserad. Min poäng är att den tjänsten är baserad på användande av den gamla screen scraping-teknologin för att komma åt data i andra banker, något de också bekräftar. Därför skulle jag inte vilja kalla deras lösning för Open Banking.

 

Annons