Finans Nyhet

Nordea bästa digitala finansaktör 

Taggar i artikeln

Avanza Nordea SEB Swedbank
Publicerad
Uppdaterad

Nordea toppar listan över vilka finansaktörer som erbjuder den bästa digitala kundinteraktionen, följt av SEB och Swedbank enligt Bearingpoints årliga ranking. Här är hela listan!

Olof Swahnberg

– Nordea är det företag som förbättrat sig mest i hela studien från förra året. Framstegen kan framför allt knytas till e-handeln där köpprocess och livechat har förbättrats avsevärt, säger Louise von Blixen-Finecke, partner på konsultföretaget Bearingpoint.

Även Swedbank tar ett par rejäla kliv framåt och på listan med företag från elva branscher ligger tre av fyra storbanker i topp tio. 

– Av nischbankerna är det bara Avanza som kan matcha. Övriga är rätt långt efter, säger Louise von Blixen-Finecke. 

Annons

Bland nischbankerna kommer Länsförsäkringar Bank på andra plats, följt av Ica Banken, SBAB Bank, Marginalen Bank, Skandiabanken, Nordnet, Ikano Bank och Resurs Bank på en nionde plats. 

I undersökningen ”Digital Leaders in Sweden 2020” har Bearingpoint undersökt 84 svenska företag inom elva olika branscher. Företagens digitala mognad i sin kundinteraktion har studerats utifrån 230 kriterier inom fyra digitala dimensioner: digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel och e-CRM. Studien genomfördes under perioden juni till augusti i år. 

 

Annons

banker.png

 

 

Annons

Annons