- Publicerad
- Uppdaterad
Nordea toppar listan över vilka finansaktörer som erbjuder den bästa digitala kundinteraktionen, följt av SEB och Swedbank enligt Bearingpoints årliga ranking. Här är hela listan!
Olof Swahnberg
– Nordea är det företag som förbättrat sig mest i hela studien från förra året. Framstegen kan framför allt knytas till e-handeln där köpprocess och livechat har förbättrats avsevärt, säger Louise von Blixen-Finecke, partner på konsultföretaget Bearingpoint.
Även Swedbank tar ett par rejäla kliv framåt och på listan med företag från elva branscher ligger tre av fyra storbanker i topp tio.
– Av nischbankerna är det bara Avanza som kan matcha. Övriga är rätt långt efter, säger Louise von Blixen-Finecke.
Bland nischbankerna kommer Länsförsäkringar Bank på andra plats, följt av Ica Banken, SBAB Bank, Marginalen Bank, Skandiabanken, Nordnet, Ikano Bank och Resurs Bank på en nionde plats.
I undersökningen ”Digital Leaders in Sweden 2020” har Bearingpoint undersökt 84 svenska företag inom elva olika branscher. Företagens digitala mognad i sin kundinteraktion har studerats utifrån 230 kriterier inom fyra digitala dimensioner: digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel och e-CRM. Studien genomfördes under perioden juni till augusti i år.
banker.png