- Publicerad
Om tre år kommer Kina att vara det finska telekombolaget Nokias viktigaste marknad.
Det är efterfrågan på mobiltelefoner på landsbygden och sug efter nya modeller i städerna som kommer att driva den utvecklingen. Det skriver Financial Times.
I dag står USA för den största andelen av bolagets intäkter, 13 procent. Kina står för närvarande för 10 procent, men Nokiachefen Jorma Olilla säger att Kina snart kommer att passera USA som bolagets viktigaste marknad.
– Vår målsättning är att öka våra marknadsandelar, framför allt genom en fortsatt expansion på landsbygden, sa Jorma Olilla under ett besök i Beijing.
Nokias försäljning i Kina ökade med 44 procent förra året till 3,6 miljarder dollar och Nokia hävdar att bolaget har en marknadsandel på fastlandet motsvarande 19 till 20 procent när det gäller mobiltelefoner.
Kina är redan världens största marknad med nära 335 mobiltelefonanvändare. Ungefär hälften av Nokias produktion i Kina konsumeras inom landet samtidigt som exporten ökade med 56 procent förra året till rekordhöga 3,3 miljarder dollar.