Finans Nyhet

NBA i globalt segertåg

Publicerad

Intresset för den amerikanska proffsbasketligan växer hela tiden. De internationella intäkterna har fördubblat varje år sedan 1992.

Realtid.se

Finalerna i den amerikanska proffsligan för basket, NBA, pågår för fullt. Lagen som möts är Miami Heat med storstjärnor som Lebron James, Dwayne Wayde och Chris Bosh och Dallas Mavaricks med tyska storstjärnan Dirk Nowitzki.

Enligt Financial Times är hela 315 medierepresentater på plats för att bevaka finalerna och franska George Eddy är en av dem. Han är själv gammalt basketproffs från Frankrike och har efter karriären bevakat NBA för Canal+ räkning i hela 26 år.

Han menar att det fanns ett marginellt intresse för NBA i Frankrike då han startade, men att sporten har exploderat och basketen numera befinner sig i sin gyllene era. NBA-finalerna sänds i hela 215 länder, översätts till 46 språk och blir tillängliga via olika mobila enheter i hela 200 länder. Det snabbt växande internationella intresset ger stadigt ökade intäkter för NBA.

Annons

Numera drar ligan in 430 miljoner dollar enbart på sin internatioella verksamhet, vilket står för en tiondel av de totala intäkterna. Och de internationella intäkterna har fördubblats varje år sedan 1992. Av 430 miljoner dollar kommer närmare hälften, cirka 250 miljoner dollar, från mediedistributionsaffärer.

Länder som exempelvis Venezuela, Israel och Filippinerna betalar flera miljoner dollar per år för tv-rättigheterna. Ytterligare intäkter för NBA kommer från kläder och olika former av partnerskap. I Kina introduceras basketen i slutet av 1800-talet, det vill säga kort efter basketen uppfanns 1881.

Men det är först under senare år som sportens popularitet har skjutit i höjden. Dels i takt med att en växande medelklass har upptäckt den, dels på grund av att en av NBA:s storstjärnor, Yao Ming, kommer just från Kina.

Annons

I år satsar NBA hårt på att kultivera sina nya fans under finalerna. Men erbjuder bland annat 3D-sändningar för Storbritannien, Kina, Australien och Puerto Rico, som är hemland för Dallas Mavericks stjärna José Juan Barea.

– Det är verkligen en global sport. Och spelarna är globala kändisar och trendsättare, säger Heidi Uberroth, vd för NBA:s internationella verksamhet.

Ligan i sig själv har också blivit mer multinationell under senare år. Idag finns 86 internationella spelare från 40 länder, varav åtta befinner sig i final. I takt med att marknader som Europa och Kina mognat satsar NBA alltmer på snabbt växande ekonomier.

Annons

Så sent som i år ingick NBA ett avtal med Al Jazeera Sport om att skicka ett tv-team från sitt huvudkontor i Qatar för att täcka NBA-finalerna.

Enligt Al Jazeeras analytiker Paul Fadel har det uppstått ett stort intresse för den första arabspråkiga sändningen av NBA någonsin:

– Våra tittare har snabbt fått ett intresse för finalerna och vår ledning ser det som väldigt viktigt att vi befinner oss på plats, säger han.

Parallellt har NBA ingått ett samarbetsavtal med den amerikanska sportmarknadsgruppen IMG för att utveckla sporten i Indien. Och även i länder där basket får hård konkurrens från andra sporter som exempelvis i fotbollstokiga Italien växer intresset.

En italiensk skribent för American Super Basket reste till Dallas för att täcka finalerna:

– Det är en liten grupp som följer NBA i Italien, men de är mer fanatiska än fotbollsfansen, säger Chiara Zanini till Financial Times.

Annons