Finans Nyhet

MTG sugna på Kanal 5

Publicerad

Nu bekräftar företaget intresset för den svenska tv-kanalen. En av Sveriges ledande medieanalytiker menar att MTG har mycket att vinna på en sådan affär.

Realtid.se

– Vi tittar på Prosiebens tillgångar i Skandinavien, vi är inte intresserade av de tyska tillgångarna. Vi har alltid sagt att vi är intresserade av konsolidering. Men det finns många faktorer, såsom priset, att överväga, säger MTG:s vd Hans-Holger Albrecht till dagensindustri.se.

Tyska Prosiebensat1 vill sälja ut sina tv-kanaler i Norden och Benelux (Belgien, Nederländerna och Luxemburg). Skuldtyngda Prosieben äger bland annat svenska Kanal 5.

Enligt uppgifter till FT ska 18 intressenter slåss om affären och ett bud beräknas landa på minst två miljarder euro. När en eventuell affär kan ske är dock oklart.

Annons

– Det kan ske snabbt, det kan dröja och det kanske inte händer alls, säger Hans-Holger Albrecht.

Enligt analytiker Realtid.se har talat med skulle MTG få stora synergieffekter av att köpa Kanal 5. En av dessa är Daniel Ek vid Carnegie. Han skulle inte bli förvånad om MTG slår till:

– MTG har ganska goda synergier i en sådan affär och kan tänkas betala mer än andra intressenter, säger han.

Annons

Daniel Ek menar samtidigt att Konkurrensverket skulle behöva ta ställning till köpet, möjligen även EU, men sett till marknadsandelar ser han ingen anledning för myndigheterna att ingripa:

– Jag kan tänka mig att Konkurrensverket skulle bevilja affären, säger Daniel Ek.

Skulle affären bli av räknar han med att MTG skulle bli jämstarkt med TV4, vilket så fall skulle ge ökat tryck på TV4:s ägare Bonnier. Ett annat scenario är att det blir fritt fram för TV4 och MTG att göra upp om kakan då tyska SBS Broadcasting Group är borta ur spelet.

Annons

– Väljer Konkurrensverket att se det som att två aktörer delar marknaden mellan sig kan det naturligtvis bli så att Konkurrensverket måste ingripa, säger Daniel Ek.

Konkurrensverkets Maria Ulfvensjö Baltatzis kan inte säga som skulle kunna förekomma en eventuell prövning. Hon pekar ändå på att vissa branscher påverkas mer än andra av en större maktkoncentration. Vad gäller just mediemarknaden verkar den avgörande frågan ändå vara om myndigheten ser marknaden som teknikdriven och snabbt föränderlig alternativ trög och svåråtkomlig:

– På en statisk marknad med höga inträdeshinder kan det vara svårt att se att det ska kunna komma in en konkurrent som kan motverka att priserna går upp, men på en dynamisk marknad kan ett företag få monopol och sedan kan situationen ha förändrats inom bara ett par år, säger Maria Ulfvensjö Baltatzis.

Anser du att media är en statisk marknad?

– Det vill jag inte uttala mig om.

Annons