Realtid

McDonald´s köper rappare

administrator
administrator
Uppdaterad: 29 mars 2005Publicerad: 29 mars 2005

Hamburgerkedjan köper inte hela låtar med erbjuder att betala en dollar varje gång en låt som innehåller Big Mac, Quater Punder Cheese eller något annat från menyn spelas på radio. McDonald´s uppger till brittisk press att de hoppas på flera låtar till sommaren.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Om några rappare har nappat på erbjudandet än har inte framgått.

Bakom projektet står reklambyrån Maven Strategies som förra året produktplacerade ginmärket Seagram i fem rapplåtar.

Marknadsföringskampanjen har kritiserats av den amerikanska lobbygruppen Campaign for a Commercial-free Childhood som anser att den riktar sig mot en ung publik som redan kämpar mot överviktsproblem.

Det nya marknadsföringstricket är ett led i en utveckling där snabbmatskedjan söker nya marknadsföringformer. Nyligen inledde McDonalds marknadsföringssamarbete med musikkanalen MTV där hamburgerkedjan presenterar nya artister. Satsningarna kan ses som ett svar på de diskussioner som förts kring hårdare regler för reklam för snabbmat riktat mot barn.

Att köpa musik verkar inte vara på agendan för svenska McDonnald´s och Birgitta Mossberg, informationschef på McDonald´s, garanterar att vi är förskonade från att höra Per Gessle sjunga om McFeast på Tylösand i sommar.

Hon bekräftar dock att företaget ser sig om efter nya marknadsföringsformer som exempelvis kreativ pr även om de klassiska kanalerna fortfarande dominerar.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS