Fintech

Mastercard och NFT hjälper fintechbolag att expandera

Fintech-startups i Norden och Baltikum ska stöttas av Mastercard och NFT Ventures. Ett nytt program ska hjälpa startup-bolagen att hitta nya samarbetspartners via kortjätten.

Publicerad 2018-05-30

Nya konsumentbehov, den snabba utvecklingen av ny teknik och PSD2 innebär att den finansiella sektorn är mitt uppe i en stor omställning med både utmaningar och möjligheter för traditionella såväl som nya spelare. I nuläget finns det över 500 aktiva fintech-startups i Norden och Baltikum som arbetar med att ta fram lösningar för att möta de nya behoven.

NFT Ventures har bred erfarenhet av arbete med fintech-startups i Norden och Baltikum, och ser att samarbetet med Mastercard och lanseringen av det nya programmet kommer skapa många nya möjligheter för startup-bolagen, skriver de båda bolagen i ett gemensamt pressmeddelande.

– Vi är väldigt glada över att samarbeta med Mastercard och vi tror att vår erfarenhet av startups i Norden och Baltikum kommer bidra till att stärka relationerna med fintech-scenerna på dessa marknader. Vi ser att de startups vi arbetar med många gånger är i stort behov av resurser, mentorskap och de djupgående insikter som Mastercard kan erbjuda. Jag har höga förväntningar på det som kommer uppstå i mötet mellan dessa parter, säger Johan Lundberg, grundare och partner på NFT Ventures.

Programmet riktar sig till fintech-startups som arbetar med e-handel, betalningar, AI, open banking, säkerhet, blockkedjor och liknande områden. Första omgången av det pågår från september till december och består av heldagsworkshops samt fortlöpande stöd och rådgivning däremellan.

Platsannonser

Logga in