Nöjeslivet har redan hittat till Slakthusområdet. Sakta men säkert ska bolagen som utgör navet i Stockholms nya kreativa stadsdel flytta in.
Atrium Ljungberg hyr ut hel byggnad till Universal
Mest läst i kategorin
3 800 kvadratmeter helt dedikerat åt det svenska musikundret.
Universal Music Group blir det första bolaget som flyttar in i ett helt eget hus i Slakthusområdet i Stockholm.
Bolaget har nämligen tecknat avtal med Atrium Ljungberg (börskurs Atrium Ljungberg), med planerad flytt till det 112-åriga Hus 49 Stora Marknadshallen i början av 2026.
”Det känns verkligen som att Slakthusområdet kommer att bli det ledande kreativa området i Stockholm där en lång rad bolag i musikbranschen kommer att samlas i framtiden”, säger Anders Larsson, vd på livebolaget United Stage Sverige, i ett pressmeddelande.
”Utöver det vanliga”
Slakthusområdet ska när allt står klart omvandlas till en kreativ stadsdel med kontor, lokaler och mötesplatser för kultur.
I sitt nya kvarter kommer Universal Music Group att bo granne med bland annat bokningsbolaget FKP Skorpio co-working-medlemsklubben A House.
”Verksamheterna och företagen som söker sig hit har gemensamt att de alla har en kreativ höjd, en passion och ett driv utöver det vanliga”, säger Petter Klingofström, Leasing Manager på Atrium Ljungberg.
Hyresavtalet med Atrium Ljungberg är ett så kallat grönt sådant, där man har kommit överens om att gemensamt upprätthålla miljömässig standard.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra elpriser.