- Publicerad
- Uppdaterad
Inom de närmaste veckorna tar fjärde generationen över i Clas Ohlson. “Jag tycker det är imponerande att de lyckas med ett välplanerat generationsskifte”, säger Helena Robertsson, på EY.
Miriam Istner-Byman
Igår berättade Realtid att Björn Haid, tidigare styrelsemedlem i bolaget och barnbarn till Clas Ohlson, inom de närmsta veckorna kommer att överföra sina samtliga aktier i bolaget med lika delar vardera till sina två barn. Därmed tar fjärde generationen över i bolaget.
– Jag tycker det är imponerande att de lyckas med ett, som det verkar, välplanerat och genomfört generationsskifte, säger Helena Robertsson som leder den globala rådgivningen för familjeföretag på EY.
Det är endast tre procent av de familjeägda företagen som förblir i familjen till tredje generationen.
– Att behålla ett företag i generationer är svårt, säger Helena Robertsson.
Hon menar att förutom de utmaningar som de flesta företag har såsom kapitalanskaffning, anpassning till nya förhållanden och tillväxt har familjeföretag en rad speciella utmaningar. Den största är att hålla ihop familjen och förbereda nästa generation.
Hur brukar intressenter reagera på ett ägarskiften?
– Ägarskiften kan ju i vissa fall skapa oro, men i ett internt generationsskifte brukar både marknaden och medarbetare reagera positivt.
Känner du till några andra svenska företag som har gått vidare till fjärde generationen?
Andra exempel på svenska bolag som har gått vidare till fjärde generationen eller mer är Wallenberg, Bonnier och Axelson Jonsson.