Annons

Annons

”Många rådgivare är rena säljare”

44 procent av svenskarna vill ha oberoende finansiell rådgivning. Samtidigt är kännedomen om vad en oberoende rådgivare är låg, visar en ny Sifo-undersökning.

Undersökningen från Sifo är beställd av fintechbolaget Fundler. Den visar att få svenskar vet vad som krävs för att en rådgivare ska få kalla sig oberoende. Kravet är att provisioner inte får behållas av rådgivaren, utan ska gå tillbaka till spararen. 

Undersökningen visar att 44 procent av spararna tycker att det är viktigt att banker och rådgivare inte behåller provisioner på fonder och andra produkter som de rekommenderar.

I ett pressmeddelande konstaterar Fundler att marknaden trots det domineras av aktörer som har en inbyggd intressekonflikt i sin rådgivning genom att de får provisioner från de bolag som de rekommenderar.

Annons

Annons

Många rådgivare är rena säljare och tyvärr vet ytterst få svenskar att det bara är rådgivare som varken tar emot provisioner eller säljer egna produkter som får kalla sig oberoende. Svenska sparare borde få bättre information om vad begrepp ”oberoende” betyder så de kan efterfråga just detta, säger Ulf Ahrner, vd och grundare sparrådgivaren Fundler. 

– Många bolag tjänar mycket pengar på provisioner, inte minst vanliga storbanker och nätmäklare. Detta talar de tyst om eller döljer i det finstilta. Men Finansinspektionen har nu förenklat för kunderna. Det enda du behöver fråga din rådgivare är om den är oberoende – om svaret är ja vet du att rådgivaren inte har intressekonflikter, säger Ulf Ahrner.

Undersökningen från Sifo är riksrepresentativ och sammanlagt genomfördes 1 079 intervjuer med män och kvinnor 18–65 år i Sverige.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons