Finans Nyhet

Lyxbilstillverkarna – ingen lågkonjunktur här inte

Publicerad

Går du till en Ferrari-monter träffar du inga kunder som oroar sig över en ny lågkonjunktur.

Realtid.se

Det hävdade Ferraris vd, Sergio Marchionne, i samband med International Motor Show, enligt Bloomberg.

Och han tillade:

– Den senaste Ferrari-kunden jag såg vid mässan grät inte direkt om man säger så.

Annons

Ferrari räknar exempelvis med att leverera 7.000 modeller av sin familjebil – den fyrsitsiga modellen FF som kom i år. Bilen går lös på 356 000 dollar. Ferrari som helhet siktar på en rejäl vinst i år efter att redan under förra året ha ökat vinsten före skatt med 23 procent till 414 miljoner dollar, enligt Bloomberg.

Omsättningen landade på 2,65 miljarder dollar, enligt företagets ordförande Luca Cordero di Montezemolo.

Då ordföranden fick frågan om han kände sig orolig inför hotet om en rejäl ny lågkonjunktur blev svaret:

Annons

– Jag är inte orolig eftersom vi har kvaliteten, exklusiviteten, ett starkt varumärke och en innovativ teknik.

Även andra lyxigare biltillverkare har en bra utveckling. Maseratis nya sportmodell var en av de mest eftersökta modellerna vid Frankurt-mässan denna vecka. Och även utan sin Kubang SUV räknar Maserati med en åttafaldig ökning av leveranserna till 45.000 bilar från och med 2014.

Lamborghinis nya Aventado-modell är slutsåld för de närmaste 18 månaderna samtidigt som Rolls-Royce räknar med en ökning på 15,8 miljoner dollar vid Goodwood, där fabriken i England ligger. Rolls-Royce, som ägs av BMW, räknar också med att slå förra årets rekord på 2.711 bilar.

Annons

Försäljningen av Maserati, Lamborghini, Ferrari, Bentley, Rolls-Royce och Aston Martin steg med 19 procent i år till 28.090 fordon och ökar med ytterligare 13 procent nästa år, enligt en prognos från analysföretaget IHS Automotive.

Credit Suisse bilanalytiker Eirich Hauser räknar också med ett starkt uppsving framöver:

– De rika har blivit rikare och det blir alltfler miljonärer i utvecklingsländer. Den demografiska trenden är väldigt positiv för de allra främsta lyxbilstillverkarna. Så det måste bli betydligt värre innan dessa kan få problem, säger han till Bloomberg.

Annons