Finans Nyhet

Lotta Lovén om Swedbanks digitala resa: ”Jag har varit den där besvärliga personen som pushat gränserna”

Taggar i artikeln

Lotta Lovén Open Banking Swedbank
open banking Swedbankopen banking Swedbank
Lotta Lovén, CIO, chef digital banking & IT, Swedbank. Foto: Swedbank
Publicerad
Uppdaterad

Nu förflyttas Open Bankings fokus från upplevelsebaserad till teknikinriktad innovation, säger Swedbanks CIO Lotta Lovén till Realtid.

Marlene Sellebraten

Intresset för Open Banking har varit stort i Sverige, såväl bland tredjepartsleverantörer som bland storbankerna. Per 11 oktober hade sammanlagt 66 bolag fått tillstånd av Finansinspektionen att erbjuda betalnings-initieringstjänster, PISP, och 87 att tillhandahålla kontoinformationstjänster, AISP. Anpassningen till det nya regelverket handlar för Swedbank inte enbart om compliance utan det handlar lika mycket om nya affärsutvecklingsmöjligheter, säger Lotta Lovén, CIO, chef digital banking & IT, på Swedbank, till Realtid.

– Vi ser att open banking öppnar nya möjligheter, men det kräver en säker och trygg teknik. Införandet av PSD2 var för oss lika mycket ett affärsprojekt som det var ett compliance-projekt. Och regelverket har blivit tydligare under vägen. Nu har vi samarbeten med en rad fintech-bolag och säkra API:er på plats, som vi fortsätter att fila på, säger Lotta Lovén, och fortsätter:

– Hittills har man mest jobbat med upplevelsebaserade tjänster. Framgent ser vi att utvecklingen inom open banking mer och mer handlar om tekniska innovationer där man kan samarbeta kring och med olika nya typer av tekniker, exempelvis inom regtech eller inom sustainability.

Annons

Marknaden för finansiella betaltjänster har ritats om i grunden i och med införandet av EU:s andra betaltjänstdirektiv, PSD2 – Payment Services Directive 2, vilket tillgängliggjorde bankernas kundinformation för tredjepartsleverantörer. Domedagsscenariot som tidigare utmålats där traditionella banker konkurrerades ut av fintech-bolag har uteblivit och det är snarare en ny spelplan med utökade samarbeten mellan storbanker och fintech-bolag som har förverkligats.

Om bankerna historiskt sett haft ett informationsmonopol vad gäller kundinformation så har de däremot inte nödvändigtvis varit så bra på att till fullo dra nytta av det. Att samarbeta med teknik-, kundupplevelse- och gränssnittsfokuserade fintech-bolag har i detta avseende öppnat nya möjligheter att erbjuda nya funktioner, tjänster och produkter med kundvänliga gränssnitt.

– Det är sunt med konkurrens. Det gynnar kunder att alla är på tårna och skapar därför bättre produkter och tjänster. Att vi som bank samarbetar med andra för att generera högre värde och utveckla bra och användarvänliga finansiella tjänster för våra kunder är inte nytt, vi har gjort det i nästan 200 år. Vi har etablerat samarbeten med fintech-bolag, vilket är väldigt positivt och tillför stort värde och skapar en ännu bättre kundupplevelse.

Annons

Jämfört med andra länder var Sverige redan i framkant innan införandet av PSD2 när det gäller digitala och mobila tjänster, varför nya open banking-produkter i många avseenden kunnat upplevas som en evolution snarare än en revolution för svenska kunder. Svenska kunder har använt internetbank i 20 år och avancerade digitala banktjänster som Swish och bank-id – båda resultatet av ett samarbete mellan bankerna –  har funnits länge jämfört med andra länder. Sammanlagt sker mer än 1 miljard interaktioner per år mellan banken och kunderna i digitala kanaler för bara Swedbank.

– Bankgirot är ett bra exempel på innovation och samarbete mellan banker där man tillsammans skapat en gemensam underliggande clearing i realtid som gjort det möjligt att bygga Swish. Detsamma gäller mobilt bank-id. Innovation och partnerskap ligger i vår DNA.

Lotta Lovén har varit med och drivit Swedbanks digitaliseringsagenda nästan sedan starten. Numera CIO och chef digital banking & IT, Lotta Lovén drev på etableringen av ett agilt lab med fokus på digital utveckling, och var med när Swedbank lanserade sin första mobila bankapp och gick från 0 till en halv miljon användare på några månader.

Annons

– Jag har varit den där besvärliga personen som pushat gränserna, säger hon. Nu fokuserar vi mycket på end-to-end processer och digitalisering, men också på nästa generations tech, open banking och våra samarbeten med gintech-partner. Som bankens CIO håller jag ihop helheten för tech-agendan cross banken, säger hon.

För att tredjepartsleverantörer skulle ha tillgång till en säker testmiljö byggde Swedbank tidigt en så kallad sandbox, det vill säga en API-baserad testmiljö som gör det möjligt för tredjepartsleverantörer att genomföra produktionsprov och få tillgång till stöd för integrering. Denna testmodell har visat sig ha betydande vikt för att testa i en trygg miljö utan påverkan på kunddatan, men även för att göra Swedbank till en attraktiv samarbetspartner för tredjepartsleverantörer.

– Vår open banking-resa började redan innan PSD2 kom ikraft när vi byggde en sandbox. Redan då hade vi identifierat en rad tekniska och datarelaterade utmaningar.

En stor uppsida med PSD2 är att man förbjöd så kallad skärmskrapning, den metod tredjepartsleverantörer nyttjat för att få tillgång till transaktionsdata fram till dess, och ersatt det med ett säkrare och snabbare alternativ.

– Det var enkelt för oss att inleda samarbeten med tredjeparter i och med att vi har en lång tradition av innovation och samarbete. En viktig del av PSD2 har varit att open banking och PSD2-APIer i första steget ställer krav på att kunddata delas på ett säkert sätt som uppfyller regelverken. I nästa steg kommer affärsutvecklingen. Och förflyttningen mot open banking har kunnat ske snabbt.

Hon fortsätter:

–  PSD2 och Dataskyddsförordningen, GDPR – The General Data Protection Regulation, är båda regelverken som i grunden är konstruerade för att sätta kunden i förarsätet. Det gynnar alla.

Som Anneli Granqvist, ansvarig för Banking & Capital Markets på PWC Sverige, skrivit i en rapport om open banking: ”Man ska ha i åtanke att även befintliga aktörer kan utnyttja det nya regelverket. Inget hindrar dem från att själva lägga resurser på affärsutveckling för att utnyttja PSD2 och stärka sin egen konkurrenskraft.” Detta perspektiv har Swedbank anammat, förklarar Lotta Lovén.

– Det är en positiv kraft som kommer nu med säkra tekniska möjligheter. Vi har förberett hela vår digitala infrastruktur för att kunna samarbeta via API:er. I början kan det vara lite knepigt när stora bolag och små bolag samarbetar, eftersom kraven på säkerhet och hantering av kunddata är väldigt högt satta hos banker. Det gör att processen att gå från idé till lansering ibland kan upplevas lång för en mindre aktör. Men vi har lärt oss längs med vägen och blivit bättre tillsammans.

Bland de tredjepartsleverantörer Swedbank samarbetar med finns Minna Technologies och Meniga.

– Vi började samarbeta med Minna Technologies kring abonnemangshjälpen när de var väldigt små och det har varit en win-win. Generellt sett ser vi en nytta i att de bolagen vi har samarbeten med får fortsätta att utveckla sina tjänster. Det är för oss och för dem viktigt att ha mer än en kund för att fortsätta utveckla tjänsterna.

Annons