Finans Nyhet

Länsförsäkringar: “Lokalt och digitalt spelar oss i händerna”

Taggar i artikeln

Länsförsäkringar Bank
Publicerad
Uppdaterad

Länsförsäkringar Banks närvaro både lokalt och digitalt förklarar toppresultat i mätning av kundnöjdheten, säger bankens vd Sven Eggefalk.

Olof Swahnberg

Länsförsäkringar Bank har högst kundnöjdhet både bland företags- och privatkunder, enligt en mätning av Svenskt Kvalitetsindex (SKI). 

Banken har valt att behålla sina 128 kontor runt om i landet och samtidigt investerat i det digitala nätet, vilket kunderna gillar: 

– Det är kombinationen av engagemang för kunden både fysiskt och digitalt som har spelat oss väl i händerna, säger vd Sven Eggefalk till Realtid.

Annons

Hur jobbar ni med kontoren?

– Vi försöker vara väldigt tydliga att vi är lokala, vi är 23 länsförsäkringsbolag, Vi försöker vara till exempel Länsförsäkringar Bank Östergötland, vi försöker lyfta fram det lokala. 

Sven Eggefalk säger att banken samtidigt är medveten om att kunderna till 99 procent använder de digitala tjänsterna. 

Annons

– Men jag tror att det finns en upplevd känsla hos kunderna, att är det något jag vill, är det en fråga eller jag har ett stort köp på gång, som hus, då kan jag vända mig där jag bor till mitt länsförsäkringsbolag. Det tror jag har varit väldigt starkt i år när jag läser vad SKI lyfter fram, känslan av det lokala med förståelse för det digitala, det tycker jag att jag ser väldigt tydligt i mätningen. 

Hur ser du det?

– SKI lyfter fram “mitt i livet” (åldersgruppen 30-44 år), man gör sitt stora köp med nytt bolån eller samlar sin affär. Under större delen av halvåret växte vi mest bland nya bolån, säger Sven Eggefalk och tillägger:

Annons

– Vi får ungefär 5 000 nya kunder varje månad. Kunderna säger att ”vi gillar att ni finns lokalt även om jag kommer att använda digitala tjänster uteslutande. Vi ser att man säger en sak men så använder man så klart det digitala, men jag gillar att ni är lokala och att ni har bra digitala tjänster.”

Länsförsäkringar Bank har haft som strategi under de senaste åtta till tio åren att förstärka det banken står för, vilket enligt Eggefalk är att vara närvarande i 23 län och samtidigt vara väldigt digitala. 

– Vi vill synas i 23 län eller dialekter som kallar vi det, säger Sven Eggefalk.

SKI:s undersökning skedde under perioden 6 augusti till 13 september med över 5 000  intervjuer för privatmarknaden och över 4 000 intervjuer för företagsmarknaden.

Annons