Länsförsäkringar Fondliv
Mathias Collén, vd, Länsförsäkringar Fondliv. Foto: Länsförsäkringar Fondliv
Fonder

Länsförsäkringar Fondliv tar upp kampen mot branschens uppstickare

Fler digitala möten, nya samarbetspartner och mindre krångel med pappersblanketter. Det är Mathias Colléns plan för att kraftigt kunna öka tillväxten av Länsförsäkringar Fondliv, säger han till Realtid.

Uppdaterad 2020-09-30
Publicerad 2020-09-30

I våras fick Länsförsäkringar Fondliv en ny vd i form av Mathias Collén, som tog över efter Tua Holgersson som i sin tur rekryterades till en vd-post på Bliwa. Nu berättar 39-årige Mathias Collén från Lysekil för Realtid hur han ska göra Fondliv till den marknadsledande aktören inom pensionssparande.

Länsförsäkringar Fondliv fokuserar på pensionssparande inom tjänstepension. Vid årsskiftet förvaltade bolaget 159 miljarder kronor, en siffra som minskade under vårens finanskris men som sedan ökade igen och idag förvaltar bolaget nästan på kronan lika många miljarder igen.

Under två år har Länsförsäkringar inte varit ett valbart alternativ för tjänstepension med fondförsäkring inom KAP-KL och AKAP-KL, men nu är detta åter möjligt. Det innebär att drygt en miljon anställda inom kommuner och landsting nu kan välja Länsförsäkringar för inbetalningar och inflytt av kapital.

Den största delen av bolagets premieinkomst kommer från pensionslösningar till företag som inte har kollektivavtal. Det är en marknad där behovet av individuell rådgivning är stort. Fondlivs totala premieinkomst uppgick förra året till 9,5 miljarder kronor, varav inflyttat kapital, som är en del av premieinkomsten, ökade med 16 procent och uppgick till drygt 1,5 miljarder kronor. Utflytten ökade dock desto mer och på årsbasis blev det ett negativt flyttnetto på nästan 1,5 miljarder kronor.

Men i somras bröt så bolaget äntligen en femårig en negativ utflyttstrend. Det hänger delvis ihop med att bolaget förra året började introducera en helt digital fullmaktshantering och nya stöd för rådgivningsdokumentation för företag och nya verktyg för kunder inom fondanalys.

– Satsningarna har blivit mycket uppskattade hos både kunder och personal, och vi är övertygade om att ännu fler kunder kan ta steget och flytta sina pengar till oss om vi trimmar de administrativa processerna, säger Mathias Collén.

Han anställdes i maj 2019 som affärschef på affärsenhet Liv på Länsförsäkringar, men bara ett halvår senare blev han vd för Fondliv. Under åren 2014-2019 arbetade han på Länsförsäkringar Stockholm och innan tiden på Länsförsäkringar var han chef för försäljning stora företag, organisationer och kryssval på Skandia.

– Det som är speciellt med Länsförsäkringar med våra 23 separata länsbolag är att vi jobbar till 100 procent för våra ägare – det vill säga kunderna. Det är en väldigt stark drivkraft för oss, säger Mathias Collén.

En av hans huvuduppgifter just nu är att kombinera digitalisering med Länsförsäkringars klassiska kundmöten, och en del i hans lösning är att ta hjälp av samarbetspartners.

– Vi behöver bredda vår kontaktyta mot kunderna och vi ser en begynnande trend i att våra kunder vill köpa sina pensionslösningar på nya sätt, nämligen digitalt. Genom att ta hjälp av nya samarbetspartners såsom förmånsportaler, digitala redovisningsföretag och liknande aktörer så kan man nå kunderna just i den situation då de är väldigt öppna för att diskutera sitt sparande. Branschen har länge sett pension som en standalone-lösning, men vi behöver sätta pensionen i sitt sammanhang, säger han.

Konkurrensen till Länsförsäkringar Fondliv kommer dels från de stora traditionella aktörerna, dels från hungriga, snabbrörliga, digitala uppstickare som försöker ta marknadsandelar. Samtidigt vill han gärna se att Fondliv självt rör sig just i den sistnämndas riktning.

– Kundmötet och kundupplevelsen är vår USP - våra starkaste fördelar - men om det kommer aktörer som kan erbjuda ännu bättre möten så måste vi se till att bli ännu bättre. Detta gör vi bäst tillsammans med länsförsäkringsbolagen eller partners, säger han.

Ambitionen för framtiden är att Fondliv ska växa och bli mycket större. I dagsläget ligger fondlivverksamheten bara på 13:e plats i den svenska premieinkomstligan.

– Det finns många aktörer på marknaden idag och eftersom det är lätt att komma in på marknaden så kommer det att komma ännu fler. Skala och stordrift är bra strategier för långsiktig konkurrenskraft, säger han.

Platsannonser