Finans Nyhet

Kvinnliga duon lämnar PWC:s digitala satsning – startar hållbar techbyrå

Taggar i artikeln

PwC
Susanna Backman och Petra Stenqvist, Agena Tech.Susanna Backman och Petra Stenqvist, Agena Tech.
Publicerad

Susanna Backman och Petra Stenqvist lämnar revisions- och rådgivningsjätten PWC för att bygga konsultutmanaren Agena Tech – en digital fabrik med hållbarhet i fokus.

Realtid.se

2016 var året då managementkonsulterna köpte kreativa byråer för att förnya sig. Susanna och Petra var med och byggde upp innovationsbyrån Pond som köptes av PWC 2016 och har sedan dess lett satsningen i syfte att transformera PWC:s rådgivningsaffär för att ta en del del av den högt värderade affären runt Customer Experience. I samband med avhoppet kommuniceras också att deras nya satsning – Agena Tech – som kommer fokusera på att demokratisera tech med inriktning på kvinnliga utvecklare, planetär medvetenhet och kundvärde. 

På Agena Tech möts duktiga utvecklare, från främst Ukraina och Sverige, med starka värderingar och en vilja att realisera sina kunders idéer snabbare och effektivare. I en värld där det råder kompetensbrist på utvecklare men där större delen av affärsutveckling bygger på teknik, behövs en aktör som gör det enklare att bygga digitala lösningar. Petra Stenqvist och Susanna Backman, är tillsammans med Mikael Bäckström grundare till Agena Tech och kommer att leda verksamheten med ambitionen att bli ett konkurrenskraftigt och hållbart alternativ till stora konsulthus eller långa rekryteringsprocesser.

– Den brist på utvecklare som råder i Sverige i kombination med senaste tidens ökade efterfrågan på digital innovation och de höga utvecklar ostnaderna i Sverige, gör helt enkelt att många idéer aldrig blir verklighet, säger Susanna Backman. Vi ser att det behövs en ny typ av aktör på marknaden och vill använda vår samlade erfarenhet inom tech och kundupplevelse för att bygga det bolag vi så många gånger sett hade behövts, fortsätter Susanna 

Annons

– Vi har sett många organisationer gå vilse i hur de skall välja utvecklare och konsulter. Vi vill vara en transparent partner som tar ägarskap ihop med våra kunder och som alltid strävar efter att leverera värde, säger Petra Stenqvist. Vi jobbar med våra kunder, inte för dem och vi agerar utifrån en gemensam agenda. Det betyder bland annat att vi snabbt sätter upp ett kostnadseffektivt och flexibelt team av utvecklare som betalas direkt av kunden för att snabbare bygga lösningen och kunna börja testa den. 

Under de senaste åren har Susanna och Petra allt oftare fått frågan om det kan erbjuda ett team som möter kraven på mångfald och jämställdhet, en kravställning som kommer från kunderna och där många av konsultfirmorna har haft svårt att hinna ställa om. 

– Vi vet exempelvis hur svårt det är att hitta kombinationen av bra designförmåga, teknisk kompetens och dedikering till de globala målen och hållbarhet i en aktör som utvecklar digitala lösningar. Vi är relativt ensamma om att kunna erbjuda det i såväl stor som liten skala och jag är förvånad över att det inte ställs högre krav på oss konsulter att ta en del av det ansvar som näringslivet förväntas ta, säger Petra Stenqvist. 

Annons

– Att vi är kvinnliga ägare till ett bolag som utvecklar digitala lösningar är tyvärr fortsatt ganska unikt, säger Susanna Backman. Marknaden är redo för en ny typ av aktör som utmanar de etablerade IT- och managementkonsulterna och som driver omställningen mot att arbeta ihop med entreprenörer och näringsliv för att nå hela vägen fram med jämställdhet och hållbarhet  inom tech. 

På Agena finns idag ett nätverk av 150 seniora utvecklare – varav en tredjedel är kvinnor – samt UX/UI designers. Just nu bygger ett team en applikation för drog och tobaksavvänjning. Under hösten har man även jobbat med bland annat SPARKS-generation för att utveckla den app som kopplar ihop svenskt föreningsliv med ungdomar, finansierat av Erling Perssons stiftelse 

– Det behövs ett nytt sätt att jobba på där man kan vara extremt snabb i den strategiska riktningen och förkorta ledtiderna i att börja bygga lösningen. Man har helt enkelt inte tid med att till exempel vänta sex månader på en ny sajt, säger Petra Stenqvist. 

Annons

Susanna Backman har rollen som vd för Agena Tech. Hon har fram till nu lett PWC:s digitala satsning Experience Center och har tidigare forskat på Handelshögskolan och vid Said i Oxford om hur varumärken byggs starka i en digital och värderingsdriven tid. Hon har bred erfarenhet som rådgivare inom kundupplevelse och digitalisering för flera större varumärken i och utanför Sverige. 

Petra Stenqvist som tidigare var CxO och styrelseledamot i PWC kommer att vara CxO för Agena. 

Mikael Bäckström är serieentreprenör med tung erfarenhet inom särskilt medtech. Han är bland annat medgrundare till Medlink Nordic and Medlink Nurse, vilket förvärvades av en konfidentiell köpare 2015 och ett av Nordens mest snabbväxande bolag. Samt grundare till LifecareX (ImagineCare.com); internationell och prisbelönad aktör inom medtech / SaaS lösning e-hälsa. 
 

Annons