Annons

Annons

Kunderna flyr Danske Bank

Efter penningtvättskandalen i Danske Bank har kunderna förlorat förtroendet för den danska storbanken.

Enligt en färsk kundundersökning från Voxmeter har Danske Bank förlorat 28.000 privatkunder i hemlandet under de första sex månaderna i år. Det skriver Jyllands Posten.

Mätningen visar att Danske Banks kunder egentligen är nöjda med bankens kärntjänster, såsom rådgivningen, produkterna och internetbanken men ändå tappar banken kunder. Undersökningen visar nämligen att kunderna inte är nöjda med bankens moral och etik eller brist på densamma.

Danske Bank befinner sig i centrum för en gigantisk penningtvättskandal där misstänkta affärer med utländska bankkunder i Estland ska ägt rum under åren 2007–2015. Storleken på de misstänkta transaktionerna genom den estniska filialen överstiger 53 miljarder danska kronor. 

Annons

Annons

Såväl Danske Bank samt danska myndigheter har inlett utredning kring transaktionerna. Nyligen fattade rättsvårdande myndigheter i Estland ett beslut om att inleda en förundersökning angående den misstänkta penningtvätten i Danske Banks filial i landet.

- Vi är mycket ledsna över situationen. Jag kan inte säga något annat än, som ansvarig för den danska privatkundsverksamheten, att det skulle vara trevligt att få den här frågan överstökad så snabbt som möjligt så att vi kan gå vidare, säger Danske Bank-chefen Thomas Mitchell, till Jyllands-Posten.

Läs allt om:

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons