Annons

Annons

Tipsa mig – gärna anonymt

Är det smart att  följa ”dumma” pengar? Debatter om fonder. Och Brexit. Några av ämnena i Johan Såthes lördagskrönika. Men framför allt – missa inte att tipsa honom eller Realtids redaktionschef om nyheter.

Johan Såthe

Johan Såthe

chefredaktör, ansvarig utgivare

Realtid har som vanligt rapporterat om många olika saker och nyheter under veckan. Ett ämne som har vi vridit och vänt lite extra på är vad som händer på fondmarknaden.

Det började med att Realtids krönikör Per Lindvall skrev en intressant text om indexfonder. Finansmarknaden bygger på att ta rationella beslut – och tittar man på historiska data är ju en investering i en indexfond det mest rationella man göra.

PO Nilsson, grundare av det prisvinnande fondbolaget Prior & Nilsson gav svar på tal.

Annons

Annons

Debatten om vad ”dumma pengar” (passivt förvaltade pengar) kontra ”smarta pengar” och aktiva förvaltningsstrategier lär aldrig ta slut. Båda sidor har starka argument. Hur man väljer att investera handlar nog mest om riskvilja och personlighet. Tror du på statistiken och matematiken som visar att indexfonder vinner i längden? Eller gillar du en högre risknivå och tänker att framtiden inte syns i backspegeln?

Själv pendlar jag fram och tillbaka mellan de två synsätten. Men Per Lindvall och Warren Buffet har ett bra case.

***

Mer fonder: I söndags publicerade Realtid ett personligt porträtt signerat Margaret von Platen av Didner & Gerge-grundaren Henrik Didner, vars fond tidigare varit en fantastisk framgångssaga – men på slutet tappat en hel del i värde.

***

Förra veckans krönika om Handelsbankens mediesatsning EFN var mycket läst, tack för alla reaktioner i form av både mail och samtal.

Jag tycker som sagt att mycket att av det innehåll som görs på EFN håller en hög klass, ett exempel i veckan var till exempel Katrine Marçals mycket intressanta intervju med Steve Eisman (vars historia filmen ”The Big short” bygger på).

För mig kvarstår dock frågan vad syftet med EFN är. Varför driver en affärsbank en mediesatsning som kostat 400 miljoner kronor med noll intäkter? Att företag gör redaktionellt innehåll är inget konstigt, utan snarare ett tecken i tiden. Men det vanliga är att innehållet ska stärka uppdragsgivarens varumärke och/eller driva affären framåt.

Den som har tv får se hur det går, som kollegan Holmkvist brukar säga.

***

Har du ett tips på något vi borde avslöja/skriva om i finansbranschen? Hör av dig till mig eller redaktionschef Sverker Brundin. Vi garanterar att du kan vara helt anonym. Du når oss på: johan.sathe@realtidmedia.se eller sverker.brundin@realtidmedia.se.

***

På tal om tv: Missa inte SVT-dokumentären om fastighetsmiljardären Roger Akelius. En uppenbart mycket fascinerande människa.

HBO Nordics film ”Brexit – the uncivil war” är också den mycket sevärd. Filmen handlar om Dominic ”Dom” Cummings som byggde upp nejsidans strategi inför Brexitomröstningen.

***

I söndagens karriärintervju möter du  Insiderfonders vd Erik Lidén vars jakt på sanningen och avkastning gjorde att han startade fondbolaget Insider fonder. Missa inte.

***

Trevlig helg!

Läs allt om:

Annons

Annons

Tidigare krönikor

Senaste krönikorna