Annons

Annons

"Slutet av 2018 satte tonen"

Ju fler bolag som söker sig till börsen, desto hetare konjunktur. Bristen på börskandidater så här i början på 2019 får Realtids krönikör Charlotte Stjerngren att huttra – men hon ser fram emot smidiga restaurangbokningar.

En temperaturmätare på konjunkturen är hur många bolag som vågar gå till börsen. Rent intuitivt borde det naturligtvis vara tvärt om. När kapital är svårt att attrahera, då borde bolag lockas till börsen - som ju är till för att ställa upp med riskvilligt kapital. Men som alla vet vill ingen notera sig i sämre tider för då kanske bolaget inte får ”rätt värdering”.

Det här är Charlotte Stjerngren - läs Realtids karriärporträtt här!

Just nu är värderingstemperaturen på Stockholmsbörsen knappt ljummen, kanske till och med iskall. Året har visserligen just börjat, men bara ett bolag har hittills aviserat en listning på stora listan.  Detta efter fem rekordår som varit några av de allra bästa för Stockholmsbörsen som marknadsplats; under åren 2014-2018 noterades 121 bolag på stora listan. Drygt hälften kom via IPO:s, nynoteringar, resterande bolag kom bland annat genom avknoppningar och listbyten. I år har vi ännu bara fått en avisering om notering på stora listan och i höstas fick vi blott två IPO:er. ”Noteringsfönstret” har stängt för den här gången, sägs det.

Annons

Annons

”Vi har säkert 20 bolag på väg till stora listan, om klimatet håller sig”, sa en mäklarchef till mig så sent som i oktober. Nu vet vi alla att klimatet inte höll sig. Bara i november och december föll OMXS30 15 procent. I år har samma index snabbt hämtat igen mer än halva den nedgången, men den sättningen vi såg i slutet av förra året har troligtvis satt tonen för noteringsklimatet för hela våren.

Att amerikanska Federal Reserve i veckan bestämde sig för att vila på hanen med fortsatta räntehöjningar ger naturligtvis lite extra bränsle, om än konstgjort. Men frågan är om det räcker och hur illa skulle det kunna bli för börsen som marknadsplats? Efter fem riktigt starka år kan det vara svårt att minnas hur bistert det såg ut kring 2013. Under perioden 2009-2013 noterades blott tio bolag på stora listan. Då, 2013, höll jag för Veckans Affärer i en årslång think-tank med bland annat Nasdaq, som naturligtvis var bekymrat över sakernas tillstånd. 2012 hade det inte skett en enda notering på stora listan och dessutom hade nästan 100 bolag köpts ut från börsen under de föregående fem åren. Knapp några bolag kom heller till First North.

Börsen höll på att förlora sin plats som den naturliga marknadsplatsen. Tidningarna skrev om vd:ar som inte ville vara i en noterad miljö eftersom den upplevdes som för tuff och exponerad. Tyckare från höger och vänster sökte förklaringar till det ljumma intresset för börsen som marknadsplats och intresset skulle ökas genom alla möjliga och omöjliga initiativ. Nordnets före detta sparekonom Joakim Bornold fick vid den här tiden uppgiften som ”PT-Jocke” på Nasdaq. På samma sätt som du har en personlig tränare, PT, för din hälsa borde du ha en PT för din portfölj.

Räddningen kom så klart via en börsuppgång, i kombination med stigande värdering. 2013 steg OMXS30 med hela 21 procent och intresset för börsen som marknadsplats lät inte vänta på sig. 2014 noterades 23 bolag på stora listan och sedan dess har festen fortsatt.

Under 2018 ökade affärer både på och utanför börsen ökat explosionsartat. Enligt Mergermarket genomfördes 390 M&A-affärer i Sverige förra året till ett värde av omkring 400 miljarder kronor, vilket är mer än 30 procent högre än året dessförinnan. I kölvattnet har rådgivningsbranschen exploderat.

En nestor i kommunikationsbranschen berättade i höstas att investmentbankirerna haft sitt decennium som de viktigaste strategiska rådgivarna till landets bolagsledningar, strategi- och managementkonsulterna likaså. Men nu, nu är det minsann kommunikationsrådgivarnas tid. Tid att ge ledningar råd i strategiska beslut. För det som en företagsledning inte kan kommunicera och stå för externt, det är troligtvis inte heller en bra strategi. Resonemanget äger säkert sin riktighet, men kan samtidigt också vara ett utslag av hybris från kommunikationsrådgivarens sida.

Hur det än är med den saken får rådgivare av alla slag hålla tummarna för att det inte blir lika tufft nu som det var för ett par år sedan. Om noteringsfönstret är stängt eller inte, det får framtiden utvisa. Om det verkligen har stängt kommer man åtminstone kunna glädjas åt att det går att få ett bord på en restaurang kring Stureplan utan att boka månader i förväg.

Charlotte Stjerngren
Delägare i konsultbolaget Cord Communications

Annons

Annons

Tidigare krönikor

Senaste krönikorna