Ulrika Sedell
Krönika

Om du blir någon du inte vill vara, gå därifrån!

Ulrika Sedell skriver om priset man får betala i en arbetsmiljö som inte stämmer överens med ens egna värderingar. Det suger energi och kan leda till sjukdom.

Ulrika Sedell
Ulrika Sedell
Uppdaterad 2016-09-19
Publicerad 2016-09-19

”När du funderar på en ny tjänst, så låt dig inte bli övertalad eller övertygad. Det är lätt att bli smickrad. Det är oerhört mänskligt, men väldigt korkat”. I rummet ekar skratten igenkännande. Ebba Lindsö, styrelseproffs, står på scenen när boken Bortom glastaket lanseras och ger karriärtips. Ett av tipsen är att ta reda på företagets DNA innan man säger ja till en ny anställning.

Jag har under det senaste året farit runt i Sverige och föreläst för över 10 000 chefer om bokens slutsatser. Ofta brukar jag vända mig ut mot publiken och fråga hur många på plats som har varit i en verksamhet där de egna värderingarna inte har stämt med verksamhetens DNA. Det är många som räcker upp en hand och flera som brukar komma fram efteråt och berätta om hur det skaver när de ska gestalta sin verksamhets kultur i ledarskapet. Eller att de valt att lämna sin arbetsgivare.

Att befinna sig i verksamheter som för en själv upplevs som destruktiv eller med en människosyn som går emot det man står för kostar på. Stressforskaren Alexander Perski skrev tillsammans med vetenskapsjournalisten Joanne Rose Duktighetsfällan, en överlevnadshandbok för prestationsprinsessor. I den redovisar de från Perskis forskning att en av de faktorer som stressar oss mest är att dagligen agera mot våra värderingar. Det dränerar energi och kan leda till sjukdom.

Men för att välja rätt och agera utifrån sin egen inre kompass krävs en lyhördhet. När jag handleder chefer så är det påfallande ofta som chefen har full insikt i sin chefs behov, medarbetarnas behov, partnerns behov och barnens behov. Men de egna behoven har inte formulerats på länge, än mindre fått ligga till grund för medvetna val.  De har fått läggas åt sidan för andras förväntningar och krav. Många gånger krav som är engagerande och känns viktiga, som resultat som ska nås eller barnens behov. Men när kontakten med den inre kompassen uteblir är det lätt att bli utifrånstyrd. Kanske är det då risken är som störst att bli övertygad och övertalad om något som egentligen är väldigt dåliga beslut.

Då och då lyfts företagskulturen upp som en av orsakerna till att regler eller människosynen brustit. Som SF studios som fick stark kritik för att ha ”sexistisk grabbkultur”. Eller när finansmarknadsministern menade att Nordea behöver se över sin kultur när Panamadokumenten blev kända. Just nu är det nog många som funderar över vad i kulturen hos KI som bidragit till Macchiarini-affären.

Att välja rätt förutsättningar är kanske ett av de viktigaste karriärråden. Förutsättningar för att skapa resultat och må väl. Och vilka förutsättningar som krävs är individuella. Det kan handla om att känna förtroende, handlingsutrymme och mandat, tydliga förväntningar eller mandatet att skapa den livsbalans som krävs i det livet som är just nu. Men det handlar också om den etik och värderingar som ska gestaltas och kommuniceras. Därför blir det så viktigt att ge tid och utrymme för att identifiera egna behov och inre kompass.

”Om du hamnar fel så lägg inte din tid och energi på att förändra verksamhetens DNA. För oftast är det inte möjligt. Det sitter så ristat i både kultur och struktur. Utan låt din inre kompass leda dig och gå till en verksamhet där du får använda din potential”. Så avslutar Ebba Lindsö sitt inlägg på lanseringen av Bortom glastaket.

Om du blir någon du inte vill vara, gå därifrån!

Ulrika Sedell är ledarskapsutvecklare, föreläsare och författare med 20 års erfarenhet av ledarskap som konsult, utbildningsansvarig och vd för konsultbyråer. Idag driver hon Sedell & Friends. Ulrika Sedell ger chefshandledning, skräddarsyr ledarskapsprogram och är under hösten aktuell med föreläsningen En framtid bortom glastaket - 7 nycklar för ledarskap och karriär, som bygger på hennes bok Bortom glastaket.

Platsannonser