Valet av Helena Helmersson till ny H&M-vd ligger väl i linje med den trend som fick ytterligare fart av kapitalförvaltaren Blackrocks utspel häromveckan, skriver Realtids Torbjörn Isacson.
Valet av Helena Helmersson till ny H&M-vd ligger väl i linje med den trend som fick ytterligare fart av kapitalförvaltaren Blackrocks utspel häromveckan, skriver Realtids Torbjörn Isacson.
Hållbarhet

Nu har hållbarhet nått toppen

Investerarkollektivet omfamnar hållbarhet – tydligt när H&M väljer ny vd, skriver Realtids Torbjörn Isacson.

Torbjörn Isacson
Torbjörn Isacson
Uppdaterad 2020-01-30
Publicerad 2020-01-30

Utnämningen av Helena Helmersson till ny H&M-vd höjer ytterligare temperaturen kring hållbarhetsfrågorna. Vd-valet ligger väl i linje med den trend som fick ytterligare fart av kapitalförvaltaren Blackrocks utspel häromveckan.

H&M-aktien rusar efter att bolaget kommit med ett starkt bokslut, och beskedet att Karl-Johan Persson tar klivet upp till styrelseordförande och ersätts som vd av Helena Helmersson. 

Den senaste tiden har Helena Helmerson visserligen haft titeln operativ chef, och sysslat med bland annat logistik, produktion och dataanalys. Det är tveklöst centrala ämnen för H&M. Men hon har utåt gjort mest avtryck som chef för hållbarhet inom H&M mellan åren 2010 och 2015. För det arbetet utsågs hon bland annat till näringslivets mäktigaste kvinna av Veckans Affärer. 

I början av 2019 fick Helena Helmersson bland annat också utmärkelsen ”Influential Leader” av organisationen AACSB International. ”Som en ledare och förespråkare för hållbarhet har Helena Helmersson influerat hur företag ser på hållbarhet. Under sin tid på HM har hon visat prov på ledarskap och hängivenhet åt hållbarhet”, hette det i motiveringen

När Helena Helmersson nu blir vd lyfter hon också upp just hållbarhetsfrågorna. För en klädjätte som H&M är det onekligen brännheta ämnen. Bolaget har under flera år velat ha på sig ledartröjan inom hållbarhetsfrågor i klädbranschen. Och det gäller ett ganska brett spektrum av frågor i tider av köpskam kring snabbt mode, långa transporter, ifrågasättande av produktion i låglöneländer och bättre återanvändning av förbrukade kläder.

Helena Helmersson har i olika sammanhang talat om bland annat levnadsvillkor för textilarbetare i länder som Kambodja och Bangladesh och vikten av att beroendet av naturresurser minskar. Hennes vision har varit att kretsloppet på textilfibrer ska slutas och det ska bli en så kallat cirkulär ekonomi. 

H&M har som mål att all  bomull företaget använder i år ska komma från hållbara källor, i dagsläget säger företaget sig ha nått fram till 95 procent. Just framställningen av bomull är ett av de mest kritiska momenten i H&Ms verksamhet. Det handlar också om att hitta rätt leverantörer och samarbetspartners, något som H&M, likt andra klädjättar, inte alltid lyckats med.

Utnämningen av Helena Helmersson ligger väl i linje med den trend som fick ännu mer fart för några veckor sedan när Larry Fink i sitt årliga vd-brev på världens största kapitalförvaltare Blackrock konstaterade att hållbarhet kommer att bli en avgörande faktor vid investeringar. Andra stora förvaltare talar om att gå i samma spår. Så kallade ESG-frågor – Environment, Social and Governance – har gått från att vara tämligen perifera till att vara helt centrala.

Enligt Larry Fink kommer bolag som inte tar de här frågorna på största allvar att vara olämpliga att investera i. Kortsiktig vinstmaximering på bekostnad av hållbarhet innebär att aktieägarvärde förstörs. Styrelseledamöter som inte följer de riktlinjerna riskerar att helt enkelt bli bortröstade av Blackrock. Med tanke på att fondbolaget förvaltar 70 000 miljarder kronor, och bland annat är näst största ägare på Stockholmsbörsen efter Wallenbergsfärens Investor, så är det en uppmaning som tar skruv i styrelse- och ledningsrummen i världens börsbolag.

Realtids Claes Folkmar konstaterade på onsdagen också att indexindustrins möjligheter att påverka i grön riktning är större än politikens.

Liksom H&M emellanåt fått stå till svars när det gäller den här typen av frågor, så gäller det i hög grad också Blackrock och dess kollegor bland världens gigantiska fondförvaltare. Deras historik på området är inte alltid så stolt.

Det räcker heller inte bara med ett brev. Farhågorna för greenwashing, där företag säger att de hoppar på den gröna vågen men i verkligheten mest pratar, finns där alltid. Som Helena Helmersson själv sa vid det nyligen avslutade toppmötet i Davos när det gällde klimatutmaningarna: ”Diskutera mindre…få mer gjort.”

Platsannonser